Žilinský úsek D3 dokončia o tri roky, polovicu prác urobia menšie firmy

Eurovia sa zameria na estakády a hlavné objekty, Hochtief bude mať na starosti tunel a SMS mosty. Polovicu prác vykonajú subdodávatelia.

15. 06. 2014

BRATISLAVA. Konzorcium stavebných firiem, ktoré má postaviť úsek diaľnice D3 Žilina, Strážov - Brodno v dĺžke 4,25 kilometra do troch rokov, po prevzatí staveniska začne s projekčnými prácami, získavaním potrebných povolení, ako aj prípravnými prácami na stavenisku a budovaním jeho zariadenia.

Združenie v zložení Eurovia SK, a.s. Košice ako líder, Hochtief CZ, a.s. Praha a Stavby mostov Slovakia, a.s. (SMS) Banská Bystrica zabezpečí aj realizačnú dokumentáciu stavby, keďže funguje v režime žltého FIDIC-u.

"Projektovanie začne ihneď po uzatvorení zmluvy s vybranou projekčnou kanceláriou. Projekčné práce budú prebiehať podľa odsúhlaseného harmonogramu projekčných prác, ktorý vychádza z harmonogramu stavebných prác," informovala agentúru SITA hovorkyňa Eurovie SK Lenka Kubejová.

Spomínané stavebné firmy sa zaviazali postaviť obchvat Žiliny na D3 do júla 2017 za zmluvnú cenu 254,9 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) podpísala s konzorciom zmluvu o dielo 26. mája.

Súčasťou stavby budú tri mosty v celkovej dĺžke 3,9 kilometra (km), pričom mostná estakáda dlhá 1,4 km povedie ponad Hričovskú priehradu. Časťou stavby je aj tunel Považský Chlmec, dlhý 2,2 km.

Eurovia SK ako líder združenia uskutoční najväčší počet objektov stavby - hlavné cestné objekty, prekládky sietí, oporné a zárubné múry.

"V kooperácii s Euroviou CS bude realizovať aj estakádu ponad Hričovskú priehradu. Prioritou spoločnosti Hochtief CZ je tunel Považský Chlmec a spoločnosť SMS sa špecializuje na mostné objekty," priblížila Kubejová.

Základ výrobných kapacít tejto stavby budú tvoriť kmeňoví pracovníci členov združenia. Niektoré špecializované práce, ktoré nie sú v ich náplni, zabezpečia subdodávatelia.

"Predpokladáme, že okolo 50 % objemu prác budeme realizovať subdodávateľsky. Definitívny výber dodávateľov bude uskutočnený výberovými konaniami a podlieha schváleniu objednávateľa (NDS)," uviedla Kubejová.

Eurovia považuje za samozrejmosť a vec prestíže platiť svojim dodávateľom a zmluvným partnerom v termíne splatnosti.

"Finančná situácia spoločnosti je stabilná, preto nie je nijaký dôvod na obavy z meškajúcich platieb," ubezpečila Kubejová. Reagovala tak na otázku súvisiacu s problémom finančnej disciplíny stavebných spoločností voči ich dodávateľom aj na diaľničných stavbách.

"Zmluva o dielo, ktorú sme podpísali, jasne stanovuje cenu diela a termín realizácie. Keďže sme túto zmluvu s plným vedomím podpísali, je pre nás záväzná a nie je dôvod pochybovať o jej dodržaní," uzavrela.

Pre niekoľkomesačné meškanie prác oproti harmonogramu je napríklad ohrozené odovzdanie stavieb prvého úseku D1 Jánovce - Jablonov a D1 Dubná Skala - Turany v zmluvných termínoch v júli, resp. decembri tohto roka.

Prvú z týchto stavieb uskutočňuje spoločnosť Váhostav - SK, a.s. spolu s českou firmou Bögl a Krýsl, k.s. a druhú Váhostav samostatne.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.