Nad obcou Korytné v Levočskom okrese sa vyše 10 rokov vypína takmer 400 metrov dlhý betónový most. Je súčasťou najvýznamnejšej a najdlhšej slovenskej diaľnice. Obyvateľom Korytného priniesla betónová stavba viac starostí ako osohu.
KORYTNÉ. Koncom júna 2003 bol uvedený do prevádzky úsek diaľnice D1 medzi Beharovcami a Fričovcami (okresy Levoča a Prešov).
Etapa zahrňovala aj výstavbu západného portálu tunela Branisko a mostu Korytné, ktorý sa vypína nad obcou s rovnomenným názvom.
Stavbu diaľnice, ale najmä mosta sprevádzala vlna nevôle zo strany občanov Korytného. Domácim sa nepozdávala obrovská betónová konštrukcia dlhá 393 metrov, ktorá mala byť postavená nad rodinnými domami.
Celospoločenským záujmom však museli ustúpiť názorové rozdiely dotknutých obyvateľov Korytného.
Po vyše desiatich rokoch si už miestni na kolos nad dedinou privykli. Pripúšťajú, že stavba priniesla do tohto kúta pokoj v podobe málo využívanej cesty.
Vysoká frekvencia premávajúcich áut, ktoré prechádzali cez dedinu smerom na horské sedlo Branisko, bola odklonená do diaľničného tunela.
Podľa slov starostu Korytného Petra Palenčára (nez.) je to jediné pozitívum. „Stavbu mosta ponad dedinu nepovažujem za šťastné riešenie. Most tieni počas celého roka. Najviac to cítime najmä v zime, keď je slnko nižšie a celý stred obce je zatienený,“ hovorí starosta.
Most rozdelil dedinu na dve časti. Priamo pod stavbou sa nachádza ochranné pásmo Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorá od obce pozemky kúpila.
„V dedinke žije len 94 obyvateľov, ich počet za posledné roky poklesol. Mladí bez práce sa sťahujú za zárobkom. Ak by sa aj mladé rodiny chceli usadiť a stavať, obec im nemôže ponúknuť pozemky. Prišli sme o parcely, na ktorých mohli teraz stáť ďalšie domy,“ povzdychne si.
Domáci, bývajúci v blízkosti mosta, počujú hrmot každého prechádzajúceho auta.
V ušiach silno rezonuje najmä prejazd ťažkých mechanizmov po dilatačnej škáre na začiatku a konci mosta, ktorá je vybudovaná z dôvodu tepelnej rozťažnosti. V noci sa zvuk šíri omnoho silnejšie a tunajším nedá spať.
„Projekt mosta nerátal s protihlukovými bariérami. Upozornili sme na to NDS. Dostali sme prísľub, že pri stavbe druhej časti diaľničného mosta sa bariéry dobudujú aj na využívaný most. Projekt predpokladá so začatím stavebných prác najskôr v roku 2020. Nie sú to pre nás najlepšie vyhliadky,“ krčí plecami starosta.
Postavená diaľnica v tejto lokalite priniesla obyvateľom Korytného ďalšie problémy. Trápia sa s nedostatkom pitnej vody.
„Pri stavebných prácach nám firma, ktorá ich vykonávala, zbúrala vodojem. Postavili síce nový, ale na inom mieste, kde je výdatnosť prameňa slabá. Obec má odvtedy problém s dostatkom pitnej vody. Najhoršie je to v období sucha. NDS nám dala zapravdu a sľúbila nápravu. Je potrebné, aby sa prívodným potrubím priviedol výdatný prameň do jestvujúceho vodojemu. Doteraz sa v tomto smere nič neurobilo,“ sťažuje sa P. Palenčár.
Do pôvodného vodojemu voda stekala samospádom. Do tejto nádrže sa voda prečerpáva pomocou elektromotorov.
„Naši občania museli za elektrinu z obecného vodovodu doplácať, čo sa im nepáči. Berú to ako nedoriešenú vec zo strany diaľničnej spoločnosti,“ konštatuje starosta.
Seniorka Mária Pitoňáková zaspomínala na začiatky výstavby diaľnice.
„Nová diaľnica pripravila dedinu o ovocný sad. Cesty boli špinavé, blato sa nám nosilo domov. Odkedy máme most nad hlavami, nemáme dostatok vody. Niektorí si už dali vykopať studne, nechcú doplácať za elektrinu. Ja bývam vyššie v dedine, ale keď som pri dcére, počujem autá uháňajúce po moste. Kto má slabší spánok, ten sa určite nevyspí,“ skonštatovala miestna dôchodkyňa.
Muž v stredných rokoch sa nad postaveným mostom nepozastavuje. „Mali by ste prísť, keď je odstávka tunela Branisko. Kolóna áut a ťažkých mechanizmov prechádza cez dedinu. Je to na nevydržanie, nepočujete vlastné slovo,“ krátko zhodnotil.
Nový zdroj vybudujú s ďalším diaľničným úsekom
Na sľúbený zdroj pitnej vody pre obec Korytné sme sa zaujímali aj u správcu diaľnice, Národnej diaľničnej spoločnosti. Na naše otázky odpovedal hovorca spoločnosti Marcel Jánošík.
„Nový zdroj pitnej vody v obci vybudujeme v rámci začiatku výstavby diaľnice D1 Beharovce – Branisko, druhý profil, ako jeden z jej objektov. Finančné prostriedky budú uvoľnené až po začatí stavby. Dovtedy nemáme možnosť vybudovať a financovať nový vodný zdroj pre obec Korytné,“ uviedol hovorca NDS.
Ako doplnil, viac ako sedemkilometrový úsek diaľnice D1 Beharovce – Branisko (ľavý pás) je v procese územného konania. Plánovaný začiatok výstavby je stanovený na rok 2020 a ukončenie v roku 2025. „Uvažuje sa aj o postavení protihlukových bariér na oboch diaľničných mostoch,“ dodal M. Jánošík.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.