Zlacnite diaľnicu, žiada opäť Figeľ

Požiadavka na zníženie ceny južného obchvatu Žiliny je podobná ako pri 1. balíku PPP – 30 percent

Minister dopravy Ján Figeľ požiadal o výraznú zľavu aj na druhý mamutí projekt diaľnice D1. Južný, zhruba 30-kilometrový obchvat Žiliny s prepojením na Martin, nemá stáť 8,5 miliardy eur, ako dohodol jeho predchodca Ľubomír Vážny, ale o 30 percent menej.

"Ministerstvo dopravy požiadalo investora o výraznú zľavu. Ten váha, či sa mu to potom oplatí,“ povedal pre HN zdroj, ktorý nechcel byť menovaný.                                                                  

Ročná splátka má klesnúť

Podľa doteraz platnej dohody sa hodnota kontraktu rozpočíta na 30 rokov, čo ročne vychádza v priemere na 280 miliónov eur. Ide o takzvaný projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP), pri ktorom štát stavbárov nevypláca na ruku, ale postupne. Kupuje si tým nielen výstavbu, ale aj následnú prevádzku, údržbu a opravy týchto úsekov a nepriamo aj bankové úvery vrátane úrokov. Práve náklady na financovanie sú jedným z dôvodov, prečo je dohodnutá suma vyššia, ako je bežné pri projektoch financovaných zo štátneho rozpočtu.

Podľa Figeľovho rezortu je však výsledná suma privysoká. Stavebné náklady investičného združenia pod vedením nemeckej stavebnej firmy Hochtief totiž prekračujú štátnu expertízu. Preto Figeľ požiadal združenie, aby ročnú splátku znížilo o 30 percent, čo je zhruba 80 miliónov eur.

Lacnejšia výstavba aj prevádzka

Nejde mu pritom len o skresanie celkovej hodnoty kontraktu, ale aj jeho súčastí - teda nákladov na výstavbu, prevádzku a financovanie.

To isté Figeľ žiadal aj pri ďalšej "súkromnej diaľnici“, ktorej súčasťou sú nadväzujúce úseky pri Martine a Ružomberku, ale aj cesta okolo Levoče. Na ponúknutej zľave sa mu tam nepáčilo práve to, že sa týkala najmä bankových úverov. A ani tá nebola istá, tvrdí Figeľ.

Investor okrem toho "stlačil“ aj náklady na stavebné práce, čo ročnú splátku znížilo o 11 percent. Podľa ministra je to však málo. Ponuku konzorcia, ktorého súčasťou sú stavebné firmy Váhostav, Doprastav, Mota Engil a koncern Bouygues, preto neprijal.

Projekt sa neuzavrie

To isté sa môže stať firmám, ktoré by chceli stavať diaľnicu okolo Žiliny. Rezort totiž podľa informácií HN vidí priestor na výraznú zľavu nielen v nákladoch na financovanie, ale aj na stavebné práce a prevádzku, čo je napríklad aj zimná údržba.

Názor Hochtiefu na túto požiadavku sa nám zistiť nepodarilo. Podobne ako ministerstvo sa firma k projektu nevyjadruje vzhľadom na prebiehajúce rokovania.                                                    

Podľa oficiálnej verzie má byť finančné uzatvorenie, teda podpisovanie chýbajúcich kontraktov s bankami, pripravené na konci októbra. Viacerí oslovení manažéri, ktorí sa na projektoch PPP podieľajú, však túto možnosť spochybňujú. "Koncesionár nemá dohodnuté bankové pôžičky,“ vysvetľuje jeden z nich.

Úlohou Hochtiefu teda v tejto chvíli nie je presvedčiť Figeľa, aby plánované finančné uzatvorenie umožnil, ale aby predĺžil termín finančného uzatvorenia. To by združeniu umožnilo potrebné úvery zaobstarať.

Pri prvom projekte, ktorého súčasťou boli cesty okolo Martina, to Figeľ nespravil a termín nepredĺžil. Zmluva preto vypršala, následkom čoho sa termín dokončenia tejto diaľnice presunul z roku 2013 na rok 2015.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.