Požiadavka na zníženie ceny južného obchvatu Žiliny je podobná ako pri 1. balíku PPP – 30 percent
Minister dopravy Ján Figeľ požiadal o výraznú zľavu aj na druhý mamutí projekt diaľnice D1. Južný, zhruba 30-kilometrový obchvat Žiliny s prepojením na Martin, nemá stáť 8,5 miliardy eur, ako dohodol jeho predchodca Ľubomír Vážny, ale o 30 percent menej.
"Ministerstvo dopravy požiadalo investora o výraznú zľavu. Ten váha, či sa mu to potom oplatí,“ povedal pre HN zdroj, ktorý nechcel byť menovaný.
Podľa doteraz platnej dohody sa hodnota kontraktu rozpočíta na 30 rokov, čo ročne vychádza v priemere na 280 miliónov eur. Ide o takzvaný projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP), pri ktorom štát stavbárov nevypláca na ruku, ale postupne. Kupuje si tým nielen výstavbu, ale aj následnú prevádzku, údržbu a opravy týchto úsekov a nepriamo aj bankové úvery vrátane úrokov. Práve náklady na financovanie sú jedným z dôvodov, prečo je dohodnutá suma vyššia, ako je bežné pri projektoch financovaných zo štátneho rozpočtu.
Podľa Figeľovho rezortu je však výsledná suma privysoká. Stavebné náklady investičného združenia pod vedením nemeckej stavebnej firmy Hochtief totiž prekračujú štátnu expertízu. Preto Figeľ požiadal združenie, aby ročnú splátku znížilo o 30 percent, čo je zhruba 80 miliónov eur.
Nejde mu pritom len o skresanie celkovej hodnoty kontraktu, ale aj jeho súčastí - teda nákladov na výstavbu, prevádzku a financovanie.
To isté Figeľ žiadal aj pri ďalšej "súkromnej diaľnici“, ktorej súčasťou sú nadväzujúce úseky pri Martine a Ružomberku, ale aj cesta okolo Levoče. Na ponúknutej zľave sa mu tam nepáčilo práve to, že sa týkala najmä bankových úverov. A ani tá nebola istá, tvrdí Figeľ.
Investor okrem toho "stlačil“ aj náklady na stavebné práce, čo ročnú splátku znížilo o 11 percent. Podľa ministra je to však málo. Ponuku konzorcia, ktorého súčasťou sú stavebné firmy Váhostav, Doprastav, Mota Engil a koncern Bouygues, preto neprijal.
To isté sa môže stať firmám, ktoré by chceli stavať diaľnicu okolo Žiliny. Rezort totiž podľa informácií HN vidí priestor na výraznú zľavu nielen v nákladoch na financovanie, ale aj na stavebné práce a prevádzku, čo je napríklad aj zimná údržba.
Názor Hochtiefu na túto požiadavku sa nám zistiť nepodarilo. Podobne ako ministerstvo sa firma k projektu nevyjadruje vzhľadom na prebiehajúce rokovania.
Podľa oficiálnej verzie má byť finančné uzatvorenie, teda podpisovanie chýbajúcich kontraktov s bankami, pripravené na konci októbra. Viacerí oslovení manažéri, ktorí sa na projektoch PPP podieľajú, však túto možnosť spochybňujú. "Koncesionár nemá dohodnuté bankové pôžičky,“ vysvetľuje jeden z nich.
Úlohou Hochtiefu teda v tejto chvíli nie je presvedčiť Figeľa, aby plánované finančné uzatvorenie umožnil, ale aby predĺžil termín finančného uzatvorenia. To by združeniu umožnilo potrebné úvery zaobstarať.
Pri prvom projekte, ktorého súčasťou boli cesty okolo Martina, to Figeľ nespravil a termín nepredĺžil. Zmluva preto vypršala, následkom čoho sa termín dokončenia tejto diaľnice presunul z roku 2013 na rok 2015.
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Figeľ: Žilinský kraj dostane najviac peňazí na dopravnú infraštruktúru
Starostovia na severe spustili petíciu za tunel Dubná Skala
Zastavenie PPP projektu bude stáť nakoniec menej
Figeľ možno stopne ďalší Vážneho plán
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.