Kamionisti opäť zvažujú protimýtny štrajk. Ďalšie riešenie mýta pritom prejde do rúk budúcej vlády.
Bratislava - Koľko kilometrov ciest bude spoplatnených mýtom a aké sa na nich bude platiť mýtne? To je otázka, ktorá sa teraz otvára nanovo.
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH), ktorý mal viaceré úlohy v mýte riešiť ešte v apríli minulého roka, totiž stopol práce na zmenách v elektronickom spoplatnení ciest.
„Pádom vlády pre hlasovanie SaS sa projekt prípravy nových sadzieb mýta a optimalizácie spoplatnenej siete až do času vymenovania novej vlády pozastavil,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič. Včera ministra týchto úloh oficiálne zbavila aj vláda.
Dopravcom sa stopka nepáči. „Vzhľadom na to, že sme na sadzbách pracovali minulý rok dosť intenzívne s Národnou diaľničnou spoločnosťou a ministerstvom dopravy, tak to vidím ako škodu,“ povedal prezident združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič.
Potrebné veci ako dohoda na tom, aby boli v mýtnom systéme zvýhodnené ekologické nákladiaky, už bola takmer hotová, tvrdí.
Uprednostňovať ekologické autá by pritom chcel aj exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). „Už mali byť minimálne v platnosti zmeny sadzby pre ekologické vozidlá, čo minister neurobil,“ povedal Vážny.
Od januára totiž platí, že namiesto zhruba 1600 spoplatnených úsekov je ich približne 1000. To znamená, že je ich menej, ale sú dlhšie, a kamionisti majú väčšiu šancu odbočiť z cesty skôr než prejdú celý spoplatnený úsek, a teda zaň nezaplatia.
Minister Figeľ počty úsekov znížil, pretože vďaka zahustenej mýtnej mape pribudlo mýtnych transakcií. Tie boli nad rámec zmluvy a za každú navyše štát platí prevádzkovateľovi mýta – firme SkyToll.
Figeľ pôvodne uvažoval aj o tom, že by sa spoplatnili všetky cesty prvej triedy, čiže asi tritisíc kilometrov. Dnes ich podlieha mýtu asi polovica.
Rozširovanie spoplatnenia dopravcovia odmietajú. Aj dnes pre mýto uvažuje o štrajku Únia autodopravcov Slovenska.
Za bývalej vlády štrajkovali s tým, že mýto je nefunkčné a pripomínali Vážneho tender, v ktorom vyhral najdrahší účastník. Jaroslav Polaček z Únie upozornil, že zmeny v mýte s nimi už ministerstvo dopravy nerieši niekoľko mesiacov.
Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák sa domnieva, že ideálnym riešením by bolo spoplatnenie všetkých ciest prvej triedy, aby bolo možné financovať novú výstavbu.
Na revanš by však domáci dopravcovia mali byť zvýhodnení oproti tranzitujúcim cudzincom, napríklad cez spotrebnú daň.
Palčák tiež odporúča drahšie mýto v čase dopravných špičiek. Štát by však najprv mal zabezpečiť dostatok parkovacích miest pre šetrných kamionistov.
Autodopravcovia: Chuť štrajkovať by bola, zatiaľ však chýba odvaha
Mýto už posudzuje európsky súd
Platby za mýto lístkami chcú opäť predĺžiť
Naše mýto posudzuje Európsky súdny dvor
Rezort dopravy sa nevzdáva myšlienky spoplatniť cesty 1. triedy
Figeľ chce na mýte ušetriť 77 miliónov eur
SkyTollu priplatil štát milióny
Štát by sa mal dohodnúť so SkyTollom, že časť mýta zaplatí neskôr
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Ani ďalší pokus dokončiť štátnu nemocnicu Rázsochy nejde hladko, ohrozené sú európske peniaze. Dávnu nespravodlivosť s pozemkami asi nenapravia.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v...