Bratislava - Obrovský štátny tender za vyše 20 miliárd korún, z ktorého boli za pochybných okolností vyhodené všetky lacnejšie ponuky a ostala len najdrahšia, možno naozaj ukončia ešte medzi sviatkami. Pre denník Pravda to povedal minister dopravy Ľubomír Vážny.
"Zmluvu chceme uzavrieť čo najskôr, hneď ako budú vyriešené všetky námietky a zákonné lehoty," uviedol Vážny k tendru na mýtny systém. Na otázku , či je možné, že k podpisu dohody za vyše 20 miliárd korún dôjde už medzi sviatkami, minister uviedol: ,"Po Vianociach budeme pracovať, nie je to vylúčené."
Ak by Národná diaľničná spoločnosť naozaj prijala najdrahšiu ponuka v mýtnom tendri, znamenalo by to, že Slovensko zaplatí rádovo miliardy korún viac, ako by musel za mýtny systém platiť, ak by si vybral ponuku niektorého z iných zahraničných konzorcií.
Konzorcium SanToll ponúklo postavenie a prevádzkovanie systému za 25,7 miliardy korún, pričom najlacnejšia ponuka bola o takmer 7 miliárd korún nižšia. Všetky tri konzorciá, ktoré boli z tendra vylúčené s pochybnými vysvetleniami, vedú zahraničné spoločnosti, ktoré majú skúsenosti s výberom mýta.
Konzorcium SanToll tvorí francúzska firma Sanef a slovenské akciovka Ibertax. Sanef je firma, ktorá má skúsenosti s výstavbou a prevádzkou logistických systémov. Patrí do rovnakej finančnej skupiny ako firma Abertis, s ktorej podporou sa pred tromi rokmi J&T neúspešne snažili o košické a bratislavské letisko.
Ani konzultácie Sanefu a J&T týkajúce sa mýtneho tendra slovenská finančná skupina nepopiera. Vysvetľuje nimi, prečo jej ľudia boli pri zakadaní firmy Ibertax, ktorá je druhým členom konzorcia. J&T len zdôrazňuje, že nie je účastníkom tendra a ani nevlastní žiadnu firmu, ktorá by ňou bola.
Ibertax je účelová akciovka, ktorá sídli na adrese firmy, ktorá spravuje takzvané schránkové spoločnosti, ktorých majitelia nechcú byť známi.
Ak by SanToll slovenskú zákazku naozaj získal, veľkú časť prác by napokon vykonal Siemens. Ten sa netají tým, že potom, čo sa rozpadlo jeho pôvodné konzorcium dohodol sa na "technickej spolupráci" so Sanefom. Pre Siemens je práca na mýte životne dôležitá. Vyvinul totiž pre neho technológie, ktoré prezentuje ako pokrokové, no doteraz ich nemohol použiť a tak v každom podobnom tendri jeho referencie slabnú.
Celú kontrolu nad mýtnym tendrom majú nominanti strany Smer. Tá totiž kontroluje aj ministerstvo dopravy aj Národnú diaľničnú spoločnosť. Cez nich sa do vedúcich pozícií v komisii dostali ľudia blízki podnikateľom Vladimírovi Póorovi a Milanovi Fiľovi.
Premiér Robert Fico je s tendrom tiež podrobne oboznámený. Výber najdrahšej ponuky ešte v lete vysvetľoval tým, že lacnejšie ponuky by mohli skončiť dodatkami, ktoré by zákazku napokon predražili.
Fico ukončeniu tendra pomohol aj tým, že v zrýchlenom legislatívnom konaní nechal schváliť takú zmenu zákona o verejnom obstarávaní, ktorá fakticky znemožňuje podávanie ďalších námietok v tendri. Tie doteraz bránili uzavretiu súťaže.
Novela zákona bola jedným z bodov kritiky tendra, ktorú smerovala Európska komisia Bratislave. Predstavitelia Slovenska si oficiálny list so žiadosťou o vysvetlenie viacerých vecí týkajúcich sa mýta prebrali tesne pred Vianocami.
Eurokomisia sa zaujíma, prečo vládna komisia uprednostnila najdrahšiu ponuku
Koalícia prijala zmeny v tendroch
Siemens sa dohodol so Sanefom na dodávke technológie pre mýtny systém
Kto je za akciovkou Ibertax, ktorá môže získať najväčšiu vládnu zákazku? Štát mlčí
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.