Zmluvu s víťazom spochybneného megatendra chcú uzavrieť do zajtra

29. 12. 2008

Bratislava - Obrovský štátny tender za vyše 20 miliárd korún, z ktorého boli za pochybných okolností vyhodené všetky lacnejšie ponuky a ostala len najdrahšia, možno naozaj ukončia ešte medzi sviatkami. Pre denník Pravda to povedal minister dopravy Ľubomír Vážny.

"Zmluvu chceme uzavrieť čo najskôr, hneď ako budú vyriešené všetky námietky a zákonné lehoty," uviedol Vážny k tendru na mýtny systém. Na otázku , či je možné, že k podpisu dohody za vyše 20 miliárd korún dôjde už medzi sviatkami, minister uviedol: ,"Po Vianociach budeme pracovať, nie je to vylúčené."

Ak by Národná diaľničná spoločnosť naozaj prijala najdrahšiu ponuka v mýtnom tendri, znamenalo by to, že Slovensko zaplatí rádovo miliardy korún viac, ako by musel za mýtny systém platiť, ak by si vybral ponuku niektorého z iných zahraničných konzorcií.

Konzorcium SanToll ponúklo postavenie a prevádzkovanie systému za 25,7 miliardy korún, pričom najlacnejšia ponuka bola o takmer 7 miliárd korún nižšia. Všetky tri konzorciá, ktoré boli z tendra vylúčené s pochybnými vysvetleniami, vedú zahraničné spoločnosti, ktoré majú skúsenosti s výberom mýta.

Kto je favorit

Konzorcium SanToll tvorí francúzska firma Sanef a slovenské akciovka Ibertax. Sanef je firma, ktorá má skúsenosti s výstavbou a prevádzkou logistických systémov. Patrí do rovnakej finančnej skupiny ako firma Abertis, s ktorej podporou sa pred tromi rokmi J&T neúspešne snažili o košické a bratislavské letisko.

Ani konzultácie Sanefu a J&T týkajúce sa mýtneho tendra slovenská finančná skupina nepopiera. Vysvetľuje nimi, prečo jej ľudia boli pri zakadaní firmy Ibertax, ktorá je druhým členom konzorcia. J&T len zdôrazňuje, že nie je účastníkom tendra a ani nevlastní žiadnu firmu, ktorá by ňou bola.

Ibertax je účelová akciovka, ktorá sídli na adrese firmy, ktorá spravuje takzvané schránkové spoločnosti, ktorých majitelia nechcú byť známi.

Ak by SanToll slovenskú zákazku naozaj získal, veľkú časť prác by napokon vykonal Siemens. Ten sa netají tým, že potom, čo sa rozpadlo jeho pôvodné konzorcium dohodol sa na "technickej spolupráci" so Sanefom. Pre Siemens je práca na mýte životne dôležitá. Vyvinul totiž pre neho technológie, ktoré prezentuje ako pokrokové, no doteraz ich nemohol použiť a tak v každom podobnom tendri jeho referencie slabnú.

Vec Smeru

Celú kontrolu nad mýtnym tendrom majú nominanti strany Smer. Tá totiž kontroluje aj ministerstvo dopravy aj Národnú diaľničnú spoločnosť. Cez nich sa do vedúcich pozícií v komisii dostali ľudia blízki podnikateľom Vladimírovi Póorovi a Milanovi Fiľovi.

Premiér Robert Fico je s tendrom tiež podrobne oboznámený. Výber najdrahšej ponuky ešte v lete vysvetľoval tým, že lacnejšie ponuky by mohli skončiť dodatkami, ktoré by zákazku napokon predražili.

Fico ukončeniu tendra pomohol aj tým, že v zrýchlenom legislatívnom konaní nechal schváliť takú zmenu zákona o verejnom obstarávaní, ktorá fakticky znemožňuje podávanie ďalších námietok v tendri. Tie doteraz bránili uzavretiu súťaže.

Novela zákona bola jedným z bodov kritiky tendra, ktorú smerovala Európska komisia Bratislave. Predstavitelia Slovenska si oficiálny list so žiadosťou o vysvetlenie viacerých vecí týkajúcich sa mýta prebrali tesne pred Vianocami.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...