Národná diaľničná spoločnosť sa snaží vyjsť v ústrety ochranárom. V hre sú stovky miliónov eur aj ľudské životy.
Kráľovany - Ekologickí aktivisti presadili zastavenie výstavby diaľnice D1 na 13,5-kilometrovom úseku Turany – Hubová. Chcú ochrániť medveďa, rysa, horské vodné toky a bylinné porasty. Reálne hrozilo, že ak by Národná diaľničná spoločnosť (NDS) neprijala opatrenia na ochranu prírody, nedostane z Bruselu 85 percent zo 698,2 miliónov eur potrebných na výstavbu.
Ochranári navrhovali zmenu trasy s výstavbou šesťkilometrového tunela Korbeľka. Podľa odhadu by sa v tomto prípade stavba zdržala o sedem rokov. To je pre obyvateľov obcí, cez ktoré denne prejde 20-tisíc automobilov, absolútne neprijateľné.
„V piatok sa celá Bratislava sťahuje na východ, v nedeľu sa vracia,“ nahnevane hovorí Kraľovanec Alexander Babušiak. „Vyjsť na hlavnú cestu v tomto období je takmer nemožné.“
Nahnevaná je aj Janka z Kraľovian. „Keď chcem prejsť cez cestu ku Orave so psom, musím čakať niekoľko minút.“ Otrasy nákladných áut im poškodili dom. Cestári povedali, že je to vplyvom spodnej vody, vodohospodári tvrdia, že to majú na svedomí kamióny. „Jeden sa vyhovára na druhého a my tu žijeme. Je to hrozné.“
V novembri sa v Kraľovanoch uskutočnilo verejné prerokovanie dokumentu, ktorý hodnotí dodatočné technické opatrenia na zmiernenie vplyvu diaľnice na územia sústavy Natura 2000.
„Výstavba tohto úseku diaľnice D1 po zahrnutí všetkých zmierňujúcich a doplňujúcich opatrení nebude mať vplyv na integritu území európskeho významu Veľká Fatra, Malá Fatra, Váh ani Šíp,“ uviedol na verejnom rokovaní Andrej Holák, štátny tajomník ministerstva dopravy. Podľa neho je toto vyjadrenie vo vzťahu k európskej legislatíve o biotopoch kľúčové.
Starostom obcí a obyvateľom sa navrhované opatrenia nepozdávajú. Jedným z nich sú protihlukové steny od lesa, aby zvieratá neboli rušené.
„Opatrenia stavbu predražia a predĺžia termín dokončenia,“ hovorí starosta Kraľovian Ľubor Had. „Mám pocit, že život zvieraťa má väčšiu cenu ako ľudský. Na tomto úseku zahynulo viac ľudí ako medveďov a rysov.“
O nutnosti rýchlej výstavby diaľnice svedčí štúdia Výskumného ústavu dopravného zo Žiliny. Za posledných šesť rokov bolo na ceste I. triedy medzi Turanmi a Hubovou 73 dopravných nehôd s následkom na zdraví, pri ktorých vyhaslo sedemnásť ľudských životov. Včasná výstavba diaľnice by mohla zabezpečiť za sedem rokov až o polovicu menej dopravných nehôd s následkami na zdraví, čo predstavuje ďalšie desiatky mŕtvych a zranených ľudí. A to by si mali uvedomiť aj ochranári.
Alexander Babušiak hodnotí časť ich aktivít negatívne. „Kvôli zastaveniu výstavby diaľnice sem prišlo asi 25 ochranárov z Bratislavy. Čo myslíte, na čom prišli? Všetci na autách. Keď sú ochranári, tak mali prísť vlakom. Takí rozhodujú o diaľnici.“ Výhrady má aj proti šesťkilometrovému tunelu Korbeľka. „Tunely stavať nevieme. Dokazuje to Branisko.“
Tunelom sa však stavbári nevyhnú ani v prípade schválenie pôvodnej trasy. Okrem 15 mostov budú musieť postaviť aj dva tunely. Rojkov s dĺžkou 1,8 kilometra a Havran dlhý 2,8 kilometra.
Navrhované opatrenia bude Európska komisia posudzovať v decembri. Ak bude s nimi súhlasiť, nič by nemalo stáť v ceste novej diaľnici.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Európska komisia dala zelenú diaľnici D1 Turany - Hubová
O diaľnici Turany - Hubová bude Brusel rozhodovať v decembri
V štúdii ponúkli nový pohľad na problémy s diaľnicou
Diaľnica Turany - Hubová môže meškať sedem rokov
Obyčajným sa nepozdáva úsek D1 Turany - Hubová
Brusel o rozdelení ružomberskej diaľnice nevie
Brusel musíme presvedčiť, že sa trasa D1 nedá zmeniť
Stavba diaľnice Turany - Hubová závisí od stanoviska Bruselu
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy, ale žiadneho, ktorý by v tejto veci zastupoval slovenské záujmy.
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na sedem dní. Malo by ísť o sedem pracovných dní.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené,...
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy,...