Župan a primátorka Prešova: Obchvat je nevyhnutnosť

Nad výstupmi analytikov z ministerstva financií krútia hlavami.

PREŠOV. Predseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) a poslanec NR SR Peter Chudík (Smer) zvolal v pondelok tlačovku k informáciám o prešovskom obchvate. Podporiť ho prišla aj primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová (KDH).

Išlo o reakciu na informácie o finančnej analýze ministerstva financií, podľa ktorej je chystaný obchvat D1 Prešov západ – Prešov juh predražený.

„Celý rozruch je zbytočný,“ zdôraznil Peter Chudík, s tým, že jedna vec je finančný pohľad, druhá vec odborný.

Čísla analytikov označil za skreslené. „Každá diaľnica, ktorá nie je postavená je drahšia ako tá, čo sa má stavať.“

Plán B: Južný obchvat a štvorprúdovka cez mesto?

Ak by došlo k návrhu, aby sa staval len južný obchvat a štvorprúdovka I/68 cez mesto, zabrzdí to podľa Chudíka rozvoj mesta minimálne na 10 rokov, nie sú tam ani vysporiadané pozemky a tiež by sa automaticky stoplo dokončenie diaľnice D1 Bratislava - Košice.

„Nechápem, čo sa deje a prečo si nejakí analytici čarbú prstom po mape,“ povedal župan a odkázal im, „nech povedia Prešovčanom, že im stačí východný obchvat a štvorprúdovka cez mesto“.

Spolu s primátorkou oslovia i prezidenta Andreja Kisku, aby „nepodľahol týmto demagógiám“.

Turčanová: Vraciame sa o 20 rokov späť

Názor predsedu PSK zdieľa aj primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová. „Je mi veľmi ľúto, že sa stretávame pri takejto príležitosti. Trpezlivosť Prešovčanom už došla,“ povedala.

Poukázala na rozhovor na stretnutí s občanmi, keď jej jeden pán hovoril, že témou jeho diplomovej práce v roku 1978 bol výber úseku na D1. „Je rok 2017 a znovu sa tvárime, že D1 nám netreba. Vraciame sa 40 rokov do minulosti.“

Turčanová krúti hlavou, že v situácii, keď sú vykúpené pozemky, vydané stavebné povolenie, vysúťažená firma i hotový EIA proces, sa „ideme rozprávať o tom, že východný obchvat by bol lepší?“

Považuje to za regres 20 rokov späť.

„Máme posledné programovacie obdobie a tento úsek D1 má byť platený z eurofondov. Pýtam sa, z akých peňazí postavíme východný obchvat, keď naň nikde nie sú vyčlenené?“

Budú protesty

Prešovčania už začali protestovať proti brzdeniu výstavby obchvatu.

Združenie Lepší Prešov chystá ďalšiu blokádu v piatok. „Osobne iniciatívu podporujem, aj keď nie som zástancom radikálnych riešení... Ak by ale malo pokračovať, čo sa dialo teraz, sám sa tam postavím,“ povedal Peter Chudík.

„Opakujem, Prešovčanom došla trpezlivosť, toto nie je jediná iniciatíva. Ďalší občania chcú blokovať Sekčov, aby poukázali na prejazdy ťažkej kamiónovej dopravy,“ doplnila ho Andrea Turčanová a potvrdila svoju účasť na blokáde.

Župan a primátorka spoločne podporujú výstavbu obchvatu Prešova

Čo hovorí analýza ministerstva

Vo finančnej analýze sa hovorí, že by sa nemala stavať juhozápadná trasa D1, ale východný obchvat mesta Prešov.

Kým už vysúťažený juhozápadný obchvat, čakajúci na podpis zmluvy, by stál 356 miliónov eur, predpoklad pri východnom obchvate hovorí o 280 miliónoch.

Namiesto trasy R4 za 535 miliónov eur by zase mala viesť cez mesto Prešov cesta I. triedy I/68 za 150 miliónov.

Podľa analytikov tieto dve cesty odľahčia dopravu mesta o 31 percent, kým v súčasnosti navrhovaný variant iba o 17 percent.

Navyše ide o polovicu lacnejšie riešenie, keďže plánované úseky by mali byť s nákladmi 45 miliónov eur za km pre D1 a 39 mil. eur za km za R4.

Čím oponuje župan Chudík

Analýza podľa neho nehovorí o tom, či v spomínaných 280 miliónoch sú zahrnuté aj prípadné náklady na výkup pozemkov, ktoré už pri stavbe D1 v rozpočte sú.

Rovnako v ňom nie je zmienka ani o novom územnom pláne mesta, ktorý by bol v takomto prípade nevyhnutný.

"Keby sme túto vec urobili a zastavili výstavbu D1 západ - juh a išli týmto variantom, je to stopka pre mesto Prešov minimálne na 10 rokov," uviedol Chudík.

K cene juhozápadného obchvatu je pritom podľa neho potrebné zarátať aj to, že okrem jej ôsmich kilometrov bude ďalších 11 km ciest postavených aj v meste Prešov, čím cena za kilometer klesne zo 45 na 18,5 milióna a je lacnejšia ako v súčasnosti stavané obchvaty, pričom je do toho zahrnutá aj výstavba strediska NDS a dvojkilometrový tunel.

"Dovolím si tvrdiť, že tá cena podľa toho, čo ideme stavať, nie je zlá,"dodal župan.

Ministerstvo: Obchvat je pripravený, nič ho nezdrží

Juhozápadný obchvat Prešova je pripravený, východný variant by zdržal výstavbu diaľnice o niekoľko rokov. Tvrdí to ministerstvo dopravy.

PREŠOV/BRATISLAVA. Diaľničný obchvat Prešova je pripravený na výstavbu. Trvá na tom minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd), ktorý sa nestotožňuje so stanoviskom analytického tímu ministerstva financií Hodnota za peniaze, ktorý uprednostňuje východný variant obchvatu.

Reagoval na tlačovú besedu predsedu Prešovského samosprávneho kraja a primátorky mesta, ktorým dal za pravdu.

Podľa ministra sa možná úspora sa dá ešte dosiahnuť, nie však za cenu oddialenia výstavby tohto úseku D1.

„Chcem sa zodpovedne postaviť ku kritickej dopravnej situácii v Prešove a súčasne chrániť verejné financie. Proces prípravy Prešov, západ – Prešov, juh trval približne osem rokov a do prípravy sa už investovalo takmer 50 miliónov eur.

Východnému obchvatu, ktorý navrhuje tím ministerstva financií chýba kompletná príprava, potrebné povolenia, vrátane výkupu pozemkov. Je vysoko pravdepodobné, že príprava východného obchvatu by trvala rovnaký čas a napokon aj rovnaké peniaze,“ povedal A. Érsek.

Podľa hovorkyne rezortu Karolíny Duckej požiadalo ministerstvo, vzhľadom na prebiehajúce diskusie o cene tejto stavby, Ústav súdneho inžinierstva v Žiline o detailnejšiu analýzu ponúknutej ceny. Tá ukázala možnosť šesťpercentnej úspory.

Minister dopravy Arpád Érsek vyzval preto dodávateľov a znalcov, aby rokovali o možnostiach úspor.

Juhozápadný obchvat Prešova je jedným z posledných úsekov, ktorý je potrebný dobudovať na úseku diaľnice D1.

Tvoria ho viaceré križovatky, estakáda zložená z 18 mostov, tunel. Tento diaľničný úsek, vrátane dĺžky vetiev na križovatkách predstavuje 11,3 km.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...