Nad výstupmi analytikov z ministerstva financií krútia hlavami.
PREŠOV. Predseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) a poslanec NR SR Peter Chudík (Smer) zvolal v pondelok tlačovku k informáciám o prešovskom obchvate. Podporiť ho prišla aj primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová (KDH).
Išlo o reakciu na informácie o finančnej analýze ministerstva financií, podľa ktorej je chystaný obchvat D1 Prešov západ – Prešov juh predražený.
„Celý rozruch je zbytočný,“ zdôraznil Peter Chudík, s tým, že jedna vec je finančný pohľad, druhá vec odborný.
Čísla analytikov označil za skreslené. „Každá diaľnica, ktorá nie je postavená je drahšia ako tá, čo sa má stavať.“
Ak by došlo k návrhu, aby sa staval len južný obchvat a štvorprúdovka I/68 cez mesto, zabrzdí to podľa Chudíka rozvoj mesta minimálne na 10 rokov, nie sú tam ani vysporiadané pozemky a tiež by sa automaticky stoplo dokončenie diaľnice D1 Bratislava - Košice.
„Nechápem, čo sa deje a prečo si nejakí analytici čarbú prstom po mape,“ povedal župan a odkázal im, „nech povedia Prešovčanom, že im stačí východný obchvat a štvorprúdovka cez mesto“.
Spolu s primátorkou oslovia i prezidenta Andreja Kisku, aby „nepodľahol týmto demagógiám“.
Názor predsedu PSK zdieľa aj primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová. „Je mi veľmi ľúto, že sa stretávame pri takejto príležitosti. Trpezlivosť Prešovčanom už došla,“ povedala.
Poukázala na rozhovor na stretnutí s občanmi, keď jej jeden pán hovoril, že témou jeho diplomovej práce v roku 1978 bol výber úseku na D1. „Je rok 2017 a znovu sa tvárime, že D1 nám netreba. Vraciame sa 40 rokov do minulosti.“
Turčanová krúti hlavou, že v situácii, keď sú vykúpené pozemky, vydané stavebné povolenie, vysúťažená firma i hotový EIA proces, sa „ideme rozprávať o tom, že východný obchvat by bol lepší?“
Považuje to za regres 20 rokov späť.
„Máme posledné programovacie obdobie a tento úsek D1 má byť platený z eurofondov. Pýtam sa, z akých peňazí postavíme východný obchvat, keď naň nikde nie sú vyčlenené?“
Prešovčania už začali protestovať proti brzdeniu výstavby obchvatu.
Združenie Lepší Prešov chystá ďalšiu blokádu v piatok. „Osobne iniciatívu podporujem, aj keď nie som zástancom radikálnych riešení... Ak by ale malo pokračovať, čo sa dialo teraz, sám sa tam postavím,“ povedal Peter Chudík.
„Opakujem, Prešovčanom došla trpezlivosť, toto nie je jediná iniciatíva. Ďalší občania chcú blokovať Sekčov, aby poukázali na prejazdy ťažkej kamiónovej dopravy,“ doplnila ho Andrea Turčanová a potvrdila svoju účasť na blokáde.
Župan a primátorka spoločne podporujú výstavbu obchvatu Prešova
Vo finančnej analýze sa hovorí, že by sa nemala stavať juhozápadná trasa D1, ale východný obchvat mesta Prešov.
Kým už vysúťažený juhozápadný obchvat, čakajúci na podpis zmluvy, by stál 356 miliónov eur, predpoklad pri východnom obchvate hovorí o 280 miliónoch.
Namiesto trasy R4 za 535 miliónov eur by zase mala viesť cez mesto Prešov cesta I. triedy I/68 za 150 miliónov.
Podľa analytikov tieto dve cesty odľahčia dopravu mesta o 31 percent, kým v súčasnosti navrhovaný variant iba o 17 percent.
Navyše ide o polovicu lacnejšie riešenie, keďže plánované úseky by mali byť s nákladmi 45 miliónov eur za km pre D1 a 39 mil. eur za km za R4.
Analýza podľa neho nehovorí o tom, či v spomínaných 280 miliónoch sú zahrnuté aj prípadné náklady na výkup pozemkov, ktoré už pri stavbe D1 v rozpočte sú.
Rovnako v ňom nie je zmienka ani o novom územnom pláne mesta, ktorý by bol v takomto prípade nevyhnutný.
"Keby sme túto vec urobili a zastavili výstavbu D1 západ - juh a išli týmto variantom, je to stopka pre mesto Prešov minimálne na 10 rokov," uviedol Chudík.
K cene juhozápadného obchvatu je pritom podľa neho potrebné zarátať aj to, že okrem jej ôsmich kilometrov bude ďalších 11 km ciest postavených aj v meste Prešov, čím cena za kilometer klesne zo 45 na 18,5 milióna a je lacnejšia ako v súčasnosti stavané obchvaty, pričom je do toho zahrnutá aj výstavba strediska NDS a dvojkilometrový tunel.
"Dovolím si tvrdiť, že tá cena podľa toho, čo ideme stavať, nie je zlá,"dodal župan.
Juhozápadný obchvat Prešova je pripravený, východný variant by zdržal výstavbu diaľnice o niekoľko rokov. Tvrdí to ministerstvo dopravy.
PREŠOV/BRATISLAVA. Diaľničný obchvat Prešova je pripravený na výstavbu. Trvá na tom minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd), ktorý sa nestotožňuje so stanoviskom analytického tímu ministerstva financií Hodnota za peniaze, ktorý uprednostňuje východný variant obchvatu.
Reagoval na tlačovú besedu predsedu Prešovského samosprávneho kraja a primátorky mesta, ktorým dal za pravdu.
Podľa ministra sa možná úspora sa dá ešte dosiahnuť, nie však za cenu oddialenia výstavby tohto úseku D1.
„Chcem sa zodpovedne postaviť ku kritickej dopravnej situácii v Prešove a súčasne chrániť verejné financie. Proces prípravy Prešov, západ – Prešov, juh trval približne osem rokov a do prípravy sa už investovalo takmer 50 miliónov eur.
Východnému obchvatu, ktorý navrhuje tím ministerstva financií chýba kompletná príprava, potrebné povolenia, vrátane výkupu pozemkov. Je vysoko pravdepodobné, že príprava východného obchvatu by trvala rovnaký čas a napokon aj rovnaké peniaze,“ povedal A. Érsek.
Podľa hovorkyne rezortu Karolíny Duckej požiadalo ministerstvo, vzhľadom na prebiehajúce diskusie o cene tejto stavby, Ústav súdneho inžinierstva v Žiline o detailnejšiu analýzu ponúknutej ceny. Tá ukázala možnosť šesťpercentnej úspory.
Minister dopravy Arpád Érsek vyzval preto dodávateľov a znalcov, aby rokovali o možnostiach úspor.
Juhozápadný obchvat Prešova je jedným z posledných úsekov, ktorý je potrebný dobudovať na úseku diaľnice D1.
Tvoria ho viaceré križovatky, estakáda zložená z 18 mostov, tunel. Tento diaľničný úsek, vrátane dĺžky vetiev na križovatkách predstavuje 11,3 km.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Aký obchvat potrebuje Prešov? Záznam z diskusie s Jánom Kovalčíkom
Kažimír výjde z debaty o prešovskom obchvate víťazne
Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov
Kažimír odpovedá Kiskovi: V Prešove treba riešiť dopravu inak, lepšie a lacnejšie
Minuli sa všetky peniaze na diaľnice, poslednú postavia v roku 2020
Minister Sólymos v Prešove: Obchvat zdržiavať nebudeme
Érsek: Obchvat Prešova nedám na posúdenie, inak nebude ešte dlhé roky
Ako chcú asfaltoví lobisti stavať v Prešove prázdnu diaľnicu
Fico sľúbil, že obchvat Prešova bude do troch rokov
Čo je v doprave hodnota za peniaze
Slovensko ide pri Prešove stavať betónovú diaľnicu a nikto nevie povedať prečo
Érsek: Ak poviem v Prešove, že im nepostavím obchvat, možno ma zakopú
Posvätné diaľnice. Prečo sa stavajú zbytočne, draho a pomaly
Analytik Ján Kovalčík tvrdí, že by si s dopravou v Prešove poradil
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.