Štatistiky ukazujú obchodníkom, že na východe je obchodných plôch v priemere na obyvateľa menej, ako na západe, preto ich tu chcú dobudovať, pričom sa zdá, že zatiaľ sa na tento cieľ pozerajú najmä cez peniaze.
Zúžiť cieľ "dobudovania" obchodných priestorov v centre mesta len na umiestnenie megabudovy na prenájom s predajňami, bufetmi a kinom nestačí, pokiaľ sa zanedbá kvalitné prepojenie budovy na okolie.
Správne by žiadna nová budova nemala vytvárať vážne komplikácie pre život v meste, no tu projektanti nebrali ohľad na ostatných tak, ako sa to v modernom meste patrí.
Projekt obchodného centra od Námestia legionárov po Okružnú ulicu vyvolal množstvo negatívnych reakcií.
Ukázal veľa nedomyslených detailov, ktoré budú strpčovať každodenný život Prešovčanov.
Preto som sa pridal k ďalším občanom a v územnom konaní adresoval úradu niekoľko pripomienok.
Je to pokus ovplyvniť konečný výsledok smerom k lepšiemu riešeniu pre chodcov, cestujúcich a motoristov.
Čo si o tom myslíte? Viac k téme nájdete v odkazoch dole. Otázky a komentáre cez Facebook sú na konci.
Stavebný úrad oznámil verejnou vyhláškou pod spisovým číslo B/17201/2016-Tu zo dňa 14. 11. 2016 začatie územného konania na stavbu „Obchodné centrum FORUM Prešov“.
Vyhláškou nariadil ústne pojednávanie spojené s miestnym zisťovaním, ktoré sa bude konať 12. 12. 2016, dokedy môžu účastníci konania uplatniť svoje námietky a pripomienky.
Ako obyvateľ mesta Prešov mám v zmysle § 3 ods. 2 písm. e) právo používať obvyklým spôsobom mestské zariadenia a ostatný majetok mesta slúžiaci na verejné účely.
Vzhľadom na to, že realizácia navrhovanej stavby môže zasiahnuť do mestských komunikácií, verejných priestorov a verejnej dopravy, ktoré využívam, a tak zmeniť spôsob ich obvyklého užívania na ktoré mám právo, podávam nasledujúce pripomienky.
Odhliadnuc od samotného účelu a umiestnenia navrhovanej stavby, navrhované riešenie dopravných vzťahov stavby s okolím nepovažujem za optimálne z hľadiska zásahov do jestvujúcich komunikácií a ich využívania.
Žiadam, aby bola stavebníkovi uložená v územnom rozhodnutí podmienka, že vjazdy do podzemných garáží pre návštevníkov má riešiť tak, aby automobilová cieľová doprava z ktoréhokoľvek smeru do objektu neprechádzala cez priestor križovatky ulíc Štefánikova – Hviezdoslavova.
To znamená zmeniť návrh tak, že:
Obrázok: Približný náčrt riešenia - viď kópia podania vyššie
Chodci sa pozdĺž južnej fasády budú pohybovať po chodníku, ktorý bude približne od úseku niekde v úrovni súčasnej križovatky ulíc Jarková – Štefánikova pokračovať akousi rampou popri fasáde, ktorá bude viesť ponad odbočovací pruh a južný vjazd (čím ich bezbariérovo preklenie), povedie cez juhozápadné nárožie objektu a odtiaľ sa pozvoľným klesaním bezbariérovo dostane až na úroveň niektorého chodníka pri západnom vchode do objektu.
Takéto riešenie zároveň odstráni potrebu priechodov pre chodcov v pri juhozápadnom nároží objektu, keďže celé toto nárožie chodci minú mimoúrovňovo po načrtnutej rampe.
Mestotvorným benefitom riešenia bude atraktívny a lákavý prvok pre chodcov, ktorí radi chodia po vyvýšených chodníkoch s rozhľadom. Bude na zvážení stavebníka, či tento prvok využije aj na prípadne ďalšie vstupy do niektorých prevádzok alebo ako možnosť pre vytvorenie núdzového východu a tak zlepší bezpečnosť stavby.
Načrtnutá zmena vjazdov do objektu pre cieľovú dopravu „znemožní“ oproti riešeniu v predloženom projekte príchod cieľovej dopravy do objektu z ulice Tarasa Ševčenka cez Štefánikovu ulicu resp. príchod hypoteticky z Hviezdoslavovej ulice od daňového úradu (kde je teraz jednosmerná premávka v opačnom smere). Toto „znemožnenie“ však bude vodičov usmerňovať, aby pri príjazde používali kapacitnejšie zberné komunikácie a nejazdili cez Zápotockého ulicu, ulicu Tarasa Ševčenka a ďalšie bočné uličky, čo možno považovať za žiadúce.
Ďalšou z výhod riešenia je, že každý z vjazdov vedie na iné podlažie podzemných garáží.
Žiadam, aby bola stavebníkovi uložená v územnom rozhodnutí podmienka, aby počet výjazdov z podzemných garáží bol aspoň dva. Bude to užitočné v akejkoľvek situácii, ak dôjde k neprejazdnosti jedného výjazdu.
Riešenie načrtnuté v predchádzajúcom odseku to umožňuje, keďže iným riešením vjazdov oproti navrhovanému riešeniu sa uvoľnil priestor na juhozápadnom nároží navrhovanej stavby.
Komunikácie v trase Námestie legionárov – Štefánikova – Hviezdoslavova – Okružná – Remscheidská tvoria 1. mestský okruh. Jeho priepustnosť je veľmi dôležitá z hľadiska širších dopravných vzťahov v meste Prešov.
Stavebníkom navrhované riešenie mení prestavbou súčasnej križovatky ulice Štefánikova – ulica Hviezdoslavova priepustnosť 1. mestského okruhu pre tranzitujúcu dopravu (t. j. pre dopravu, ktorá nie je cieľová a ani zdrojová pre navrhovanú stavbu).
Žiadam, aby bola stavebníkovi uložená v územnom rozhodnutí podmienka, že musí navrhnúť také riešenie tejto križovatky spolu s ďalšími križovatkami v okolí stavby, aby nedošlo ku zníženiu celkovej priepustnosti komunikácie v trase od Námestia legionárov po križovatku Okružná – Tkáčska. To, že k zníženiu nedôjde, musí byť preukázané výpočtom.
Komunikácie v trase Námestie legionárov – Štefánikova – Hviezdoslavova – Okružná – Remscheidská tvoria jednu zo súčasných a aj perspektívnych kostier systému verejnej dopravy mesta.
Žiadam, aby bola stavebníkovi uložená v územnom rozhodnutí podmienka, že riešenie všetkých križovatiek, ktoré sa majú v súvislosti s navrhovanou stavbou meniť – umožní po ich prestavbe bezproblémovú jazdu kĺbových autobusov najväčšej dĺžky, akú používa resp. zamýšľa použiť dopravca mestskej verejnej dopravy (Dopravný podnik mesta Prešov, a. s.).
Ďalej tiež žiadam, aby bolo doložené vyjadrenie dopravcu mestskej verejnej dopravy k navrhovanej stavbe pred vydaním územného rozhodnutia aj z hľadiska prevádzky a jazdy vozidiel verejnej dopravy, osobitne kĺbových autobusov a jeho pripomienky boli zapracované v podmienkach územného rozhodnutia.
Jarková ulica je v súčasnosti v úseku od Weberovej ulice po Štefánikovu ulicu jednosmerná.
Stavebníkom navrhovaná stavba má zastavať časť Jarkovej ulice v úseku, cez ktorý vozidlá opúšťajú jednosmernú cestu. To znamená, že prerušením Jarkovej ulice (v mieste „pod Tescom“) by sa auta odbočiace z Weberovej ulice doprava na Jarkovu ulicu už nemohli dostať späť.
Keďže nie je isté, či a kedy sa bude realizovať zámer rekonštrukcie Jarkovej ulice ako stavby v investorstve Mesta Prešov, žiadam, aby bola stavebníkovi navrhovanej stavby obchodného centra Forum v územnom rozhodnutí uložená podmienka, že je povinný vyriešiť aj dopravu na Jarkovej ulici v úseku od križovatky z Weberovou ulicou až po ním navrhovanú stavbu na jeho náklady.
Žiadam, aby bola stavebníkovi uložená v územnom rozhodnutí podmienka, že riešenie priechodov pre chodcov cez obojsmerné cestné komunikácie musí obsahovať deliace ostrovčeky, aby chodci nemuseli na jeden prechod prejsť cez viaceré protismerné pruhy.
Pripomienka sa týka najmä priechodu pre chodcov v ťahu od Kúpeľnej ulice ku severozápadnému nárožiu navrhovanej stavby.
Počas výstavby možno dôjde ku oploteniu a uzatvoreniu celého chodníka a priestoru pred súčasnou budovou „starého Tesca“ na Námestí Legionárov až po okraj chodníka.
Ak by to tak bolo, tak žiadam, aby bola stavebníkovi uložená v územnom rozhodnutí podmienka, že musí vyriešiť bezpečné presmerovanie prúdu chodcov z chodníka na západnej strany Hlavnej ulice na chodník na východnú stranu Hlavnej ulice.
Tam kde v podaní žiadam, aby boli stavebníkovi uložené v územnom rozhodnutí nejaké podmienky, myslím tým tiež postup, že bude územné konanie prerušené a požadované podmienky budú do dokumentácie dopracované ešte pred vydaním územného rozhodnutia.
Richard Drutarovský, poslanec, Prešov
Rušná prešovská križovatka sa má rozširovať, pribudne most
Prešovská MHD: Žiadam otvorené dáta o polohe vozidiel (open data)
Radnica pasívne zlyháva, po roku ďalšie masívne rozkopávky Sídliska II
Mesto Prešov, podnety a požiadavky. Kde sa dajú sledovať cez internet?
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.