Chystá sa spoplatnenie parkovania na ďalších uliciach v Prešove

Nemám rád neodôvodnené spoplatňovanie a vyťahovanie peňazí od obyvateľov, bez jasného zmyslu a s otáznym výsledkom. Prešovčania si zaslúžia lepšie riešenia.

Richard Drutarovský, poslanec Mestského zastupiteľstva v Prešove.

Už pred viacerými rokmi vznikol návrh mestského nariadenia o spoplatnení parkovania na ďalších uliciach v Prešove.

Bezplatné mestské parkoviská sú zatiaľ ešte aj na Hollého ulici pri nemocnici a na Krátkej ulici pri dome smútku. Práve na ne sa v minulosti sústredili silné snahy vyberať parkovné v parkovacích automatoch.

Ak si dobre pamätám, návrh sa v minulých rokoch nikdy nedostal ďalej, ako do komisie mestského zastupiteľstva pre dopravu.

Ale 6. októbra tohto roka táto komisia troma hlasmi z celkovo deviatich členov komisie (dvaja sa zdržali a štyria boli neprítomní) odporúčala spoplatniť parkovanie na týchto uliciach:

  • Hollého ulica (parkovisko pri nemocnici),
  • Krátka ulica (parkovisko pri dome smútku),
  • Čapajevova ulica (pouličné parkovanie).

Následne mestská rada na zasadnutí 19. októbra odporučila poslancom mestského zastupiteľstva, aby spoplatnenie parkovania schválili.

Poslancov by toto rozhodnutie malo čakať už na novembrovom zasadnutí mestského zastupiteľstva.

Dôvody

Materiál pre komisiu dopravy opisuje celý komplexný problém a jeho riešenie takto triviálne:

"Zavedenie nového modrého tarifného pásma vychádza z potreby regulovania parkovania vozidiel na tých miestach, kde doteraz toto parkovanie nebolo spoplatnené a kde tieto parkoviská boli celodenne obsadené vozidlami vodičov, ktorí možnosť bezplatného parkovania zneužívali. Ide predovšetkým o ľudí zamestnaných v Prešove, ktorí za prácou prichádzajú individuálnou automobilovou dopravou a chcú sa vyhnúť platenému parkovaniu v centre mesta. Zavedením modrého pásma bez obmedzenia maximálneho poplatku na deň s ekonomicky najnižšou sadzbou 0,20 €/ hod. bude naplnený účel parkovania v tých lokalitách, ktoré sú najzaťaženejšie parkovaním vozidiel prichádzajúcich do zdravotníckeho zariadenia na Hollého ulici a účasti na pohreboch na Krátkej ulici."

To je všetko.

Príliš jednoduché riešenie zložitého problému

Nad tým, či toto je práve najvhodnejšie riešenie, sa však nikto hlbšie nezamyslel. Ani nad tým, čo navrhované riešenie naozaj spôsobí. Komu pomôže a komu zbytočne skomplikuje život.

Jedno je však pri ňom isté. Budeme platiť.

Chýba akákoľvek podložená analýza toho, čo sa naozaj v uvedených lokalitách počas parkovania deje.

Toto je už roky "tradičnou" slabinou zásadných materiálov pre rozhodovanie poslancov. Sú odôvodňované slabo, chýba hlbšie zamyslenie, poctivá analýza problému, výber optimálneho riešenia z viacerých, kvalitný a faktami podložený odhad dopadov. Dopadov na obyvateľov mesta, no aj na ďalších, z ktorých a vďaka ktorým "žije" naše mesto.

Materiály na rokovania orgánov mesta sa už niekoľko rokov zverejňujú, takže si názor na kvalitu materiálov môže každý vytvoriť sám. Stačí niekoľko klikov na trochu neprehľadnej stránke mesta www.presov.sk.

Nekvalitné materiály plodia nekvalitné rozhodnutia. Táto tradícia je naozaj už mnohoročná a je prekliatím samosprávy v Prešove.

V rámci verejného pripomienkovania všeobecne záväzného nariadenia som preto k nariadeniu a spoplatnení nariadenia podal niekoľko pripomienok. Tak, ako ich môže podať ktorýkoľvek občan.

Parkovanie pri nemocnici

Predstavte si, že idete ku lekárovi a máte si dopredu kúpiť parkovací lístok a zaplatiť za parkovanie.

Na ako dlho si kúpite lístok?

Toto je jedna z otázok, ktorú si budete klásť, keď dôjde ku spoplatneniu parkovania pri nemocnici. Odpoveď pri príchode na parkovisko poznať nebudete, ale rozhodnutie o kúpe lístka a jeho cene musíte urobiť vopred. Kúpite si lístok "pre istotu" o niekoľko hodín dlhšie? Sotva.

Pre väčšinu ľudí nebude riešením ani platenie parkovného cez smartfón alebo mobil.

Tak buď pôjdete zaparkovať do nemocnice, kde je parkovací systém jednoznačný. Tam sa platí až pri opustení areálu nemocnice za skutočný čas parkovania, pričom prvých 25 minút je zadarmo.

Alebo, keď vám slúžia nohy a naozaj nebudete vedieť, ako dlho sa zdržíte u lekára, tak zaparkujete o 100 metrov ďalej v uličkách Táboriska.

Pripomínam, že poslanci na poslednom zasadnutí mestského zastupiteľstva predali pozemky pod Sládkovičovou ulicou nemocnici. Presnejšie povedané, zamenili za menej hodnotné pozemky v inej časti mesta.

Ak ste boli zvyknutí pri návšteve nemocnice parkovať zadarmo tam, tak čoskoro to už má byť minulosťou. Pribudnú tam závory a bude sa platiť. No nie mestu, ale prevádzkovateľovi parkovania v areáli nemocnice.

Parkovanie pri dome smútku

Dnes je pri dome smútku parkovanie obmedzené na dve hodiny. Je bezplatné a po dvoch hodinách by ste z parkoviska mali odísť. To je dostatočný čas pre účastníkov pohrebov.

Polícia to nekontroluje a tak tam údajne chodia parkovať zamestnanci úradov z okolia. Tak sa aspoň neformálne hovorí.

Po zavedení parkovného sa zruší dvojhodinový limit a auto tam bude môcť stáť celý deň. Akurát vodič zaplatí. Menej ako v centre. Vidí sa vám to tiež nelogické?

Ak pôjdete na pohreb alebo na cintorín autom, oproti súčasnosti zaplatíte tiež.

V civilizovanom svete to riešia trochu inak.

Keď sa nemôžeme zatiaľ vyrovnať vyspelému svetu ekonomicky, mali by sme sa mu vyrovnať aspoň takými riešeniami problémov, ktoré nestoja veľa.

Mesto Prešov má ročné príjmy vyše 60 miliónov eur.

To vôbec nie je málo peňazí na to, aby sme sa nad riešeniami skutočných problémov mesta zamysleli naozaj oveľa lepšie.

Podrobne monitorujeme:

Richard Drutarovský, poslanec, Prešov

Priamo súvisiace články

Ako pripomienkovať návrh nariadenia mesta (VZN)? Má pripomienkovanie zmysel? 

Prešovčanov čaká ďalší poplatok, nepoteší ich dvakrát 

Preferencia MHD v Prešove. Iné mestá nás predbehli 

Mestská polícia ukazuje odvahu a snahu zaviesť poriadok, papuče nasadzuje aj na Floriánovej 

Konfliktom pri rozvoji Prešova sa dá predchádzať. Nástrojom je územný plán zóny 

Plní sa zmluva, pribudli ďalšie štyri prístrešky pre cestujúcich 

Sídlisko II má parkovanie vyriešené najmä na papieri. No máme aj iné úzke miesta 

Nežiadúce parkovanie na trávniku sa dá riešiť. Inšpirácia pre Prešov 

Poslanci vyzvali primátora, aby nebola podpísaná nevýhodná parkovacia zmluva s Vinci 

Poslanci vyzývajú primátora, aby hotovosť z parkovného vyberala z automatov mestská firma 

Komisia vyzvala primátora, aby zabránil neoprávnenému vyberaniu parkovného a porušovaniu zákona 

Prešovskí poslanci vyzývajú primátora, aby konal v súvislosti s ukončením zmluvy o spoplatnení parkovania 

Primátor bez súhlasu zastupiteľstva udelil firme EEI právo prenajímať parkovacie miesta na Sídlisku III za 1 euro denne. Ako ďalej s parkovaním v Prešove? 

Viceprimátor Pucher chce zvýšiť parkovné a do 31. 8. 2013 spoplatniť parkovanie na Táborisku, Sídlisku Duklianskych hrdinov a pri nemocnici 

Mestská polícia robila poriadok na Hviezdoslavovej ulici, štátna pôchodzkuje na ul. 17. novembra 

Pri Centrále sa už neparkuje kade-tade, autá ustúpili chodcom 

Sídlisko II má konečne komplexný projekt parkovacích plôch 

Fotoreportáž: Integrovaná verejná doprava, cyklistické trasy a parkovanie v Nemecku 

Dopravné zrkadlo pri Mladosti zvýši bezpečnosť tisíciek vodičov a obyvateľov na ulici Pod Kalváriou 

Rokoval som na úrade k zámeru riešenia parkovania na sídliskách 

Medzi zverejňovanými materiálmi je aj návrh nariadenia o parkovaní a odťahovaní áut na sídliskách 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.