Nemám rád neodôvodnené spoplatňovanie a vyťahovanie peňazí od obyvateľov, bez jasného zmyslu a s otáznym výsledkom. Prešovčania si zaslúžia lepšie riešenia.
Už pred viacerými rokmi vznikol návrh mestského nariadenia o spoplatnení parkovania na ďalších uliciach v Prešove.
Bezplatné mestské parkoviská sú zatiaľ ešte aj na Hollého ulici pri nemocnici a na Krátkej ulici pri dome smútku. Práve na ne sa v minulosti sústredili silné snahy vyberať parkovné v parkovacích automatoch.
Ak si dobre pamätám, návrh sa v minulých rokoch nikdy nedostal ďalej, ako do komisie mestského zastupiteľstva pre dopravu.
Ale 6. októbra tohto roka táto komisia troma hlasmi z celkovo deviatich členov komisie (dvaja sa zdržali a štyria boli neprítomní) odporúčala spoplatniť parkovanie na týchto uliciach:
Následne mestská rada na zasadnutí 19. októbra odporučila poslancom mestského zastupiteľstva, aby spoplatnenie parkovania schválili.
Poslancov by toto rozhodnutie malo čakať už na novembrovom zasadnutí mestského zastupiteľstva.
Materiál pre komisiu dopravy opisuje celý komplexný problém a jeho riešenie takto triviálne:
"Zavedenie nového modrého tarifného pásma vychádza z potreby regulovania parkovania vozidiel na tých miestach, kde doteraz toto parkovanie nebolo spoplatnené a kde tieto parkoviská boli celodenne obsadené vozidlami vodičov, ktorí možnosť bezplatného parkovania zneužívali. Ide predovšetkým o ľudí zamestnaných v Prešove, ktorí za prácou prichádzajú individuálnou automobilovou dopravou a chcú sa vyhnúť platenému parkovaniu v centre mesta. Zavedením modrého pásma bez obmedzenia maximálneho poplatku na deň s ekonomicky najnižšou sadzbou 0,20 €/ hod. bude naplnený účel parkovania v tých lokalitách, ktoré sú najzaťaženejšie parkovaním vozidiel prichádzajúcich do zdravotníckeho zariadenia na Hollého ulici a účasti na pohreboch na Krátkej ulici."
To je všetko.
Nad tým, či toto je práve najvhodnejšie riešenie, sa však nikto hlbšie nezamyslel. Ani nad tým, čo navrhované riešenie naozaj spôsobí. Komu pomôže a komu zbytočne skomplikuje život.
Jedno je však pri ňom isté. Budeme platiť.
Chýba akákoľvek podložená analýza toho, čo sa naozaj v uvedených lokalitách počas parkovania deje.
Toto je už roky "tradičnou" slabinou zásadných materiálov pre rozhodovanie poslancov. Sú odôvodňované slabo, chýba hlbšie zamyslenie, poctivá analýza problému, výber optimálneho riešenia z viacerých, kvalitný a faktami podložený odhad dopadov. Dopadov na obyvateľov mesta, no aj na ďalších, z ktorých a vďaka ktorým "žije" naše mesto.
Materiály na rokovania orgánov mesta sa už niekoľko rokov zverejňujú, takže si názor na kvalitu materiálov môže každý vytvoriť sám. Stačí niekoľko klikov na trochu neprehľadnej stránke mesta www.presov.sk.
Nekvalitné materiály plodia nekvalitné rozhodnutia. Táto tradícia je naozaj už mnohoročná a je prekliatím samosprávy v Prešove.
V rámci verejného pripomienkovania všeobecne záväzného nariadenia som preto k nariadeniu a spoplatnení nariadenia podal niekoľko pripomienok. Tak, ako ich môže podať ktorýkoľvek občan.
Predstavte si, že idete ku lekárovi a máte si dopredu kúpiť parkovací lístok a zaplatiť za parkovanie.
Na ako dlho si kúpite lístok?
Toto je jedna z otázok, ktorú si budete klásť, keď dôjde ku spoplatneniu parkovania pri nemocnici. Odpoveď pri príchode na parkovisko poznať nebudete, ale rozhodnutie o kúpe lístka a jeho cene musíte urobiť vopred. Kúpite si lístok "pre istotu" o niekoľko hodín dlhšie? Sotva.
Pre väčšinu ľudí nebude riešením ani platenie parkovného cez smartfón alebo mobil.
Tak buď pôjdete zaparkovať do nemocnice, kde je parkovací systém jednoznačný. Tam sa platí až pri opustení areálu nemocnice za skutočný čas parkovania, pričom prvých 25 minút je zadarmo.
Alebo, keď vám slúžia nohy a naozaj nebudete vedieť, ako dlho sa zdržíte u lekára, tak zaparkujete o 100 metrov ďalej v uličkách Táboriska.
Pripomínam, že poslanci na poslednom zasadnutí mestského zastupiteľstva predali pozemky pod Sládkovičovou ulicou nemocnici. Presnejšie povedané, zamenili za menej hodnotné pozemky v inej časti mesta.
Ak ste boli zvyknutí pri návšteve nemocnice parkovať zadarmo tam, tak čoskoro to už má byť minulosťou. Pribudnú tam závory a bude sa platiť. No nie mestu, ale prevádzkovateľovi parkovania v areáli nemocnice.
Dnes je pri dome smútku parkovanie obmedzené na dve hodiny. Je bezplatné a po dvoch hodinách by ste z parkoviska mali odísť. To je dostatočný čas pre účastníkov pohrebov.
Polícia to nekontroluje a tak tam údajne chodia parkovať zamestnanci úradov z okolia. Tak sa aspoň neformálne hovorí.
Po zavedení parkovného sa zruší dvojhodinový limit a auto tam bude môcť stáť celý deň. Akurát vodič zaplatí. Menej ako v centre. Vidí sa vám to tiež nelogické?
Ak pôjdete na pohreb alebo na cintorín autom, oproti súčasnosti zaplatíte tiež.
V civilizovanom svete to riešia trochu inak.
Keď sa nemôžeme zatiaľ vyrovnať vyspelému svetu ekonomicky, mali by sme sa mu vyrovnať aspoň takými riešeniami problémov, ktoré nestoja veľa.
Mesto Prešov má ročné príjmy vyše 60 miliónov eur.
To vôbec nie je málo peňazí na to, aby sme sa nad riešeniami skutočných problémov mesta zamysleli naozaj oveľa lepšie.
Richard Drutarovský, poslanec, Prešov
Ako pripomienkovať návrh nariadenia mesta (VZN)? Má pripomienkovanie zmysel?
Prešovčanov čaká ďalší poplatok, nepoteší ich dvakrát
Preferencia MHD v Prešove. Iné mestá nás predbehli
Mestská polícia ukazuje odvahu a snahu zaviesť poriadok, papuče nasadzuje aj na Floriánovej
Konfliktom pri rozvoji Prešova sa dá predchádzať. Nástrojom je územný plán zóny
Plní sa zmluva, pribudli ďalšie štyri prístrešky pre cestujúcich
Sídlisko II má parkovanie vyriešené najmä na papieri. No máme aj iné úzke miesta
Nežiadúce parkovanie na trávniku sa dá riešiť. Inšpirácia pre Prešov
Poslanci vyzvali primátora, aby nebola podpísaná nevýhodná parkovacia zmluva s Vinci
Poslanci vyzývajú primátora, aby hotovosť z parkovného vyberala z automatov mestská firma
Komisia vyzvala primátora, aby zabránil neoprávnenému vyberaniu parkovného a porušovaniu zákona
Mestská polícia robila poriadok na Hviezdoslavovej ulici, štátna pôchodzkuje na ul. 17. novembra
Pri Centrále sa už neparkuje kade-tade, autá ustúpili chodcom
Sídlisko II má konečne komplexný projekt parkovacích plôch
Fotoreportáž: Integrovaná verejná doprava, cyklistické trasy a parkovanie v Nemecku
Dopravné zrkadlo pri Mladosti zvýši bezpečnosť tisíciek vodičov a obyvateľov na ulici Pod Kalváriou
Rokoval som na úrade k zámeru riešenia parkovania na sídliskách
Medzi zverejňovanými materiálmi je aj návrh nariadenia o parkovaní a odťahovaní áut na sídliskách
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.