Dostal som dnes od dvoch občanov otázku, kedy možno očakávať dokončenie diaľničného obchvatu Prešova na diaľnici D1 a čo bráni tomu, aby práce napredovali. Keďže téma zaujíma viacerých ľudí, tu sú aktuálne informácie.
V prvom rade je potrebné uviesť, že za výstavbu diaľnice zodpovedá štátna Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (v skratke NDS), teda nie prešovská samospráva.
Aj napriek tomu nielen mňa zaujíma stav prípravy všetkých dopravných stavieb v Prešove a nie je ani ostatným poslancom ľahostajné dianie okolo ich prípravy a výstavby.
Preto komisia mestského zastupiteľstva pre územný plán, výstavbu, dopravu a životné prostredie, ktorej som členom, zvolala koncom januára zasadnutie kompetentných, aby sme z prvej ruky získali najčerstvejšie informácie.
Pozvaní boli zástupcovia NDS (spravuje rýchlostné cesty a diaľnice), Slovenskej správy ciest (cesty 1. triedy), Prešovského samosprávneho kraja (cesty 2. a 3. triedy) a aj z mestského úradu (miestne komunikácie).
Keďže naša komisia na základe môjho návrhu rokovacieho poriadku zverejňuje na internetovej stránke mesta nielen svoj program zasadnutí a prijaté uznesenia, ale aj zápisnicu a najmä materiály ešte pred samotným zasadnutím, môžete si ich pozrieť na stránke komisie.
V čase písania tohto článku je to na stránke: http://www.presov.sk/portal/?c=12&ctg=299
Zasadnutie komisie o ktorom hovorím, sa uskutočnilo 31. januára 2012. Program si môžete pozrieť na stránke: http://www.presov.sk/portal/?c=12&id=17650
Celú zápisnicu a uznesenia z tohto zasadnutia si môžete pozrieť na stránke: http://www.presov.sk/portal/?c=12&id=17868
Pre zjednodušenie vyberám zo zápisnice texty k bodu, ktorý približuje o čom sa hovorilo na zasadnutí komisie v súvislosti s výstavbou dopravných stavieb v našom meste:
Za NDS, a.s.- IO Prešov vystúpil Ing. Šima:
V úvode podrobne popísal súčasný stav v príprave dvoch významných stavieb – diaľnice D1 v úseku Prešov západ – Prešov juh a rýchlostnej komunikácie R4 v úseku Prešov západ – Kapušany. Výklad sprevádzal grafickou dokumentáciou. Z hľadiska predpokladov realizácie uviedol aktuálne termíny začatia stavieb – uvedený úsek R4 začatie v roku 2014,uvedený úsek D1 začatie v roku 2015. V súčasnej dobe prebieha verejné obstarávanie – výber zhotoviteľa DSP (pozn. autora: dokumentácia pre žiadosť o stavebné povolenie) pre obidve stavby.
Predseda komisie Ing. arch. Tkačík na ilustráciu prečítal úryvok z listu ministra Ing. Jána Figeľa z roku 2010, v ktorom sú uvedené odlišné termíny začatia stavieb.
Ing. Šima vysvetlil, že financovanie týchto stavieb je závislé na možnosti čerpania prostriedkov z európskych fondov, čerpanie z operačného programu 2007 – 2013 je nereálne, ukončenie výstavby je po termíne ukončenia programu. Predpokladá sa zaradenie do programu po roku 2013.
Za SSC – IV SC Košice vystúpil Ing. Šťastný:
Podrobne prezentoval pripravované stavby na cestách I. triedy na území mesta a v jeho okolí. Výklad sprevádzal grafickou dokumentáciou s uvedením jednotlivých úsekov. Poukázal na fakt, že možnosti financovania sú len na rekonštrukcie a technické zlepšenia, realizovať sa bude len jedna nová stavba a to úsek tzv. Nábrežnej komunikácie Škutétyho – križovatka ZVL a časť úseku Košickej ulice.
Za VÚC PSK a SÚC PSK vystúpil Ing. Kozák:
Podrobne popísal stav komunikácií II. a III. triedy na území mesta. Poukázal na fakt, že tieto cesty suplujú nadradenú cestnú sieť, z čoho vyplýva, že sú nadmerne preťažované a spôsobujú zvýšené náklady PSK na ich údržbu. Ďalej poukázal na anomálie v zaraďovaní ciest – napr. Petrovianska ulica je podľa kolaudačného rozhodnutia cestou III. triedy a privádzačom dopravy z cesty I. triedy Košická ulica na diaľnicu D1. Očakáva bližšiu spoluprácu s mestom pri majetkovoprávnom usporiadaní pre stavbu úseku cesty Kuzmányho ulica, ktorá bude zároveň súčasťou II. mestského okruhu.
Ing. Luterán – odbor dopravy PSK dal ministerstvu zamietavé stanovisko, aby peniaze určené pre výstavbu R4 boli použité na stavby ciest I. triedy, podľa ich stanoviska je pre odľahčenie ciest II. a III. triedy prioritná stavba R4 v úseku Prešov západ – Kapušany.
Ing. Šťastný – všetky stavby ciest I. triedy sú financované z fondov, v súčasnej dobe nezačíname veľké stavy, ide len o rekonštrukcie mostov a odstraňovanie bodových nedostatkov.
S tým súvisia aj informácie z ďalšieho bodu zasadnutia komisie, z ktorého vyberám:
Ing. Šima – NDS, a.s. trvá na realizácii týchto dvoch stavieb súčasne
Ing. Luterán – je skeptický, neverí, že tento štát dá takúto sumu pre riešenie dopravy v meste.
Ing. arch. Ligus – za tento stav môžu centrálne orgány, je fakt, že v Prešove nebolo investované dlhé roky.
Ing. Šima – je optimista, všetci si musia uvedomiť že súvislé trasy Bratislava – Košice a Poľsko – Maďarsko nemôžu mesto preskočiť. Nie je možné na 100 % potvrdiť definitívny termín začatia, plánovanie v orgánoch EÚ,
Súčasťou vystúpení boli aj videoprezentácie projektových zámerov. Keďže zasadnutia našej komisie sú dostupné verejnosti, prítomní hostia z radov verejnosti si mohli pozrieť aj zaujímavé a názorné videoprezentácie.
Budúcnosť výstavby tunelového diaľničného obchvatu Prešova by som mohol zosumarizovať do niekoľkých bodov:
Situáciu okolo prípravy a výstavby prešovských dopravných stavieb dlhodobo podrobne sledujem, zozbierané a aktualizované správy z médií môžete nájsť na stránkach, ktorých odkazy uvádzam na konci tohto textu.
Ak máte záujem aj o ďalšie poslanecké informácie, môžete navštíviť aj moju poslaneckú internetovú stránku http://vyvlastnenie.sk/poslanec alebo ma požiadať o priateľstvo na Facebooku: http://facebook.com/drutarovsky
Ak máte účet na Facebooku, diskutovať k tejto téme môžete tam alebo priamo pod týmto článkom.
Richard Drutarovský, poslanec, Prešov
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
2007/669 O opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic - zákon
Fotoreportáž: Integrovaná verejná doprava, cyklistické trasy a parkovanie v Nemecku
V našom obvode by sme sa mali dočkať začiatku výstavby dvoch dopravných stavieb
Tisíce Prešovčanov sa možno dočkajú opravy križovatky na ul. Obrancov mieru
Na ulici Pod Kalváriou sa oplatí dodržiavať rýchlosť
Rokoval som na úrade k zámeru riešenia parkovania na sídliskách
Na pôde národnej rady som rokoval o poslaneckom návrhu zákona o urýchlení výstavby diaľnic
Zasadnutia komisie pre územný plán budú od dnes oveľa transparentnejšie
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.