Na križovatke sú búračky, no podľa dopravákov je v poriadku

Na zasadnutiach výboru v mestskej časti účastníci opakovane upozorňujú na nebezpečnú križovatku na ulici Pod Kalváriou.

Richard Drutarovský, poslanec Mestského zastupiteľstva v Prešove.

Ide konkrétne o výjazd z pravej časti ulice za protihlukovou stenou, od Exercičného domu resp. v smere od Botanickej ulice. Sťažnosti znejú tak, že vodič, ak prichádza z vedľajšej ulice od Exercičného domu, nevidí pre protihlukovú stenu vozidlo prichádzajúce v pravom jazdnom pruhu od ulice Obrancov mieru.

Automatická odpoveď by znela, že komunikácia predsa má riadne povolenie, vyjadrovali sa ku nej dopravní policajti, je riadne skolaudovaná. Teoreticky by mala byť bezpečná.

Faktom však je, že presne na tom istom mieste sa stalo za pomerne krátky život komunikácie už niekoľko navlas rovnakých dopravných nehôd. Našťastie, zatiaľ bez strát na životoch.

Posledná nehoda sa stala minulý týždeň. Tentoraz nedal vodič osobného auta z vedľajšej cesty prednosť autobusu mestskej dopravy.

(Niektoré fotografie uverejňujem s láskavým súhlasom ich autorov: Martin Bencúr 1, Dávid Hanušovský 5, 6, 7, 8, 9)

Už dávnejšie som po vašich podnetoch sadol do auta a išiel som tú križovatku vyskúšať zo smeru, ktorý niekedy niektorým vodičom robí problém. Poznám to tam veľmi dobre aj ako chodec.

Nuž, ak auto zastavím riadne pred "stop čiarou", ktorá je približne 1,5 vzdialená od jazdného pruhu na hlavnej ceste, rozhľadu na obidva smery nič nebráni. Dobrý prehľad je aj do vnútorného oblúka protihlukovej steny.

Proti vyhotoveniu križovatky tak nemožno nič namietať, ak vodič dodrží povinnosť a zastaví vozidlo tak, ako prikazujú predpisy.

Papiere sú v poriadku

Objektívny podnet na to, že križovatka je navrhnutá chybne, teda nemožno sformulovať.

Na zasadnutí výboru v mestskej časti som v diskusii konštatoval, že za danej situácie sa asi zodpovední zobudia, keď tam bude príliš veľa dopravných nehôd, dúfajme, že nie so smrteľnými následkami.

Lebo keď v zastavanej oblasti mesta dochádza k zrážkam vozidiel so značnými škodami, tak niečo asi nie je v poriadku, hoci papiere v poriadku sú.

Neostáva nič iné, len si dávať väčší pozor. Ak to čítate a po tejto ceste okolo predajne motoriek Harley-Davidson, reštaurácie Arkáda a zimného štadióna jazdíte, dbajte v tejto križovatke na opatrnosť, nech už prichádzate z ktoréhokoľvek smeru.

Z 50-tky na 70-tku

Faktom však je, že pri povoľovaní tejto štvorprúdovej komunikácie bola použitá návrhová rýchlosť 60 kilometrov za hodinu. V súčasnosti je dopravným značením povolená maximálna povolená rýchlosť 70 kilometrov za hodinu.

Stalo sa to vtedy, keď sa hromadne na území Slovenska z nariadenia ministerstva "prehodnocovali" úseky ciest prvej triedy cez mestá a zrýchľovala sa doprava.

Podobne, ako mnohí Prešovčania, poznám aj ja jazdu po tejto komunikácii, dokonca aj z vedľajších ciest, pretože tam často jazdím aj autom. Dovolím si povedať, že s rýchlosťou 70 kilometrov za hodinu je táto komunikácia na hrane bezpečnosti.

Argument, že komunikáciu projektovali skúsení dopravní inžinieri, v mojich očiach narúša fakt, že som po jej skolaudovaní a spustení musel tlačiť na kompetentných, aby pri výjazde od reštaurácie Mladosť bolo osadené dopravné zrkadlo, pretože výjazd bol doslova neprehľadný a nebezpečný. Sám ním radšej nevychádzam, ak nemusím.

Našťastie, s osadením dopravného zrkadla v tomto prípade nebol až na hľadanie financovania problém, keďže nebezpečná situácia bola zjavná.

Myslím si, že časom nejaké riešenie čaká aj nehodovú križovatku, len žiaľ asi kompetentní budú ešte čakať na viac obetí, ako doteraz. Tak by to nemalo byť.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.