V máji sme videli na mmohých miestach v Prešove cestárov, ako opravujú mestské cesty. Daňového poplatníka to poteší, no len kým sa lepšie nepozrie na kvalitu prác. Platí mesto za práce, ktoré sa nerobia tak, ako by sa mali?
Tohoročná zima a zmeny teplôt medzi teplým dňom a mrazivou nocou našťastie príliš neublížili cestám v našom meste. Cestári sa pustili do opráv ciest v takom rozsahu, ako dovolil mestský rozpočet.
Zdá sa však, že zároveň si "pripravili" robotu dopredu aj na ďalší rok.
Šofér spoza volantu vidí len krásny čierny asfalt. Nemá dôvod výjsť z auta von a pozrieť sa bližšie na prácu cestárov.
Mňa to však zaujíma a podobne viacerí upozorňujeme na to, že výtlky síce sú naoko opravené, ale pravdepodobne nekvalitne a bez dodržania noriem.
Dôsledkom sú opakované opravy výtlkov a mrhanie prostriedkami mesta.
Pekne je to vidieť napríklad pri opravených výtlkoch na Kúpeľnej ulici a ulici Tarasa Ševčenka, kde je niekde výtlk na výtlku.
Všimnite si pozorne medzery na okrajoch opravených výtlkov. Tie tam správne nemajú byť, mali by byť zaliate zálievkou. Avšak zálievku tam neuvidíte, hoci v cenníku zmluvy s Mestom Prešov taká položka je a vôbec nestojí veľa.
Cez tieto ponechané medzery totiž z povrchu cestu vniká do telesa cesty voda.
V prechodnom ročnom období táto voda pod povrchom vozovky zamrzne, pri tom zväčší svoj objem (učivo základnej školy) a rozruší všetko okolo seba. Do nových trhlín cez deň vnikne ďalšia voda, v noci zamrzne a dielo skazy pokračuje až do príchodu jari.
Zhodou okolností hovoria to isté - že robota sa má robiť poriadne, aby to bolo dlhodobo najlacnejšie.
Podľa ustanovenia § 2 zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov sa pozemné komunikácie budujú, rekonštruujú, spravujú a udržiavajú v súlade so zásadami štátnej dopravnej a cestnej politiky, s koncepciou rozvoja dopravy a vzhľadom na ochranu životného prostredia.
Oprava pozemných komunikácií sa vykonáva podľa platných slovenských technických noriem, technických predpisov a objektívne zistených výsledkov výskumu a vývoja v cestnej infraštruktúre.
Príčinou opakovaných výtlkov je nekvalitná oprava. Môžete nahliadnuť do predpisov, ktoré udávajú postup opravy, ktorý by mal byť pri sanácii výtlkov v obrusnej vrstve vozoviek aplikovaný.
Toto všetko by cestári mali vedieť. Ak by nevedeli, tak ministerstvo dopravy vymyslelo a vydalo technické podmienky, ktoré by cestári mali dodržiavať.
V zásade je niekoľko technológií na opravu výtlkov. Rozhoduje druh výtlku (resp. výmrazku, trhliny a pod.), či ide o operatívnu opravu výtlku (napríklad v zime) alebo o konečnú opravu výtlku.
Rozhoduje samozrejme aj dostupná technológia.
No vždy by mal byť dodržaný správny technologický postup!
Mám dojem, že v Prešove to tak roky nie je.
Na jar sa tak síce potešíme, že "sa niečo robí", ale keďže naša pamäť je krátka, ani si neuvedomíme, že sa neraz opravujú nesprávne opravené výtlky z minulého obdobia.
A zrejme sa opakovane platí oprava toho, čo už bolo raz zaplatené.
Oprava výtlkov najčastejšou technológiou teplej živičnej zmesi (tzv. asfaltobetón) pozostáva z týchto úkonov:
Pravdupovediac, pohybujem sa po uliciach mesta dosť a hoci pochybujem o dodržiavaní správneho postupu, nebudem tvrdiť, že vyrezaný otvor cestári precízne nevyčistia stlačeným vzduchom a hrany spolu s miestom opravy nenatrú asfaltovou emulziou.
Nikdy som to však u cestárov na mestských cestách nevidel, ale pripúšťam, že sa to deje vtedy, keď sa akurát nepozerám. Ak to niekto videl, dajte mi prosím vedieť.
Čo je však nesporné, to je chýbajúca zálievka styčných spojov asfaltovou emulziou. To, že chýba, sa totiž dá skontrolovať voľným okom, dokonca aj spoza volantu.
Bez zálievky sa životnosť opravy rapídne znižuje, v extrémnom prípade akurát tak do najbližšej zimy.
V súčasnosti miestne komunikácie pre mesto Prešov opravuje Doprastav.
Zmluvu na 48 mesiacov podpísal bývalý primátor Pavel Hagyari 26. júna 2012. Do ukončenia účinnosti zmluvy ostáva ešte niečo vyše roka.
Zmluvu som zverejnil v článku, ktorý môžete nájsť na konci tohto textu alebo priamo kliknúť na jej kópiu.
Zujímavé sú v nej aj články 1.9, 2.1 a 2.4:
"1. 9 Zhotoviteľ vyhlasuje, že disponuje takými odbornými znalosťami a kapacitami, ktoré sú k vykonávaniu opráv a udržby potrebné a že udržbu bude vykonávať s odbornou starostlivosťou na svoje naklády a na svoje nebezpecenstvo.
2. Podmienky vykonávania opravy a údržby
2.1 Zhotoviteľ je povinný vvkonávať udržbu s odbornou starostlivosťou, riadne a včas a tak, aby bola vvkonávaná v súlade:
a) so všeobecne záväznými právnymi predpismi,
b) s rozhodnutiami orgánov verejnej správy,
c) s technickými normami, aj keď nie sú právne zaväzné...
2.4 Pred začatím vykonávania údržby podľa jednotlivej čiastkovej realizačnej zmluvy sa zhotoviteľ zaväzuje vvpracovať a odovzdať objednávateľovi:
jednoduchý technologický postup vykonávania udržby..."
Zmluvne je teda všetko dohodnuté, výtlky by mali byť opravované poriadne so zálievkou.
Prax je však iná a zdá sa, že na radnici je to jej vedeniu buď jedno alebo sa ešte stále funguje v roky zabehnutých koľajách a kvalitu prác nikto v skutočnosti nekontroluje a práce dôsledne nepreberá.
Bol by som veľmi nerád, ak by sa ukázalo, že prebranie prác je len formálne a mesto posiela na účet Doprastavu peniaze aj za práce, ktoré vykonané byť mali, ale nie sú.
Pritom riešenie je úplne jednoduché. Úplne by postačilo, ak by vedenie radnice konečne začalo lepšie kontrolovať zmluvných subdodávateľov prác a vymáhať od nich poriadnu robotu.
V predchádzajúcom volebnom období sa zdalo, že sa platí za odfláknutú robotu buď úmyselne, alebo z ľahostajnosti alebo kvôli neschopnosti vedenia radnice.
Ktorý dôvod je to v súčasnosti, to môžeme hádať. Manažment základných procesov na radnici stále zlyháva, patrilo by sa v tejto oblasti už konečne priniesť zásadné zlepšenie. Radnica totiž nie je len o byrokracii, ale najmä o rozumnom manažmente mesta.
Richard Drutarovský, poslanec, Prešov
Krok zlým smerom: Prešov začne mazať nahrávky z rokovaní mestskej rady
Porovnal som Prešov s New Yorkom. Vyvolalo to vášne. Riadime naše mesto ako dedinu?
Vymrvený asfalt je opravený, lenže... Kto by mal zodpovedať za sledovanie nedostatkov?
Koľko a komu platíme za opravy chodníkov a ciest v meste Prešov?
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.