Neutešená situácia so stavom komunikácií v lokalite za Kalváriou, Vydumanec a Cemjata ma donútila pozvať na septembrové zasadnutie výboru v našej mestskej časti aj prednostu mestského úradu v Prešove.
Obyvatelia okrajových ulíc mesta sa dlhodobo domáhajú zlepšenia zlého stavu svojich ulíc. Obracajú sa na všetky možné strany s požiadavkami, medzi inými aj na mňa, ako poslanca, vidiac nemohúcnosť pri pokusoch problém natrvalo vyriešiť.
Výkon konkrétnych prác na uliciach je v kompetencii a právomoci mestského úradu, nie poslancov, čo však nie je všeobecne známe. Poslanec nemá žiadneho podriadeného a nemôže nikomu dávať pokyny.
A ako píšem nižšie, nemôže mať a ani nemá aktuálne informácie o tom, čo sa v meste deje.
Ak výkon prác zaplatených za spoločné mestské peniaze nefunguje alebo zlyháva, zodpovední sú v prvom rade platení profesionáli - zamestnanci mestského úradu a v praxi prenesene aj zmluvní dodávatelia a mestské firmy, ktorí za mestské financie mestu poskytujú služby.
Aj na nich majú dohliadať nad výkonmi a kontrolovať ich zamestnanci mestského úradu, na čele s prednostom mestského úradu.
Keďže s pomerne vážnym problémom zlého stavu okrajových ulíc v meste sa dlhodobo nič nedeje, hoci si myslím, že "mesto" (t. j. všetky jeho zložky, vrátane vedenia mestského úradu, čiže primátorky a prednostu, spolu s mestským zastupiteľstvom) má možnosť s tým niečo urobiť - pokúsil som sa na septembrové zasadnutie výboru v mestskej časti pozvať prednostu mestského úradu.
Preto, aby sa s problémom lepšie oboznámil a potom po návrate do práce pripravil funkčné riešenie a spolu s ďalšími orgánmi mesta ho uviedol do trvalého života.
Hoci už viac ako dvadsaťpäť rokov platia súčasné samosprávne pravidlá, podľa mojej skúsenosti sú väčšine ľudí ľahostajné.
A to spravidla až do doby, kým na nich nedopadnú dosledky nejakého problému.
Prvotné rozčarovanie je často spojené s presvedčením, že všetci platíme dane a tak neriešenie ich problému je spôsobené vraj úmyselným "nechcením" vyriešenia ich problému zo strany zvolených funkcionárov, korupciou a tým, že volení funkcionári peniaze vyzbierané z daní rozkradnú, prípadne minú na hlúpe a pre nich nepotrebné veci.
Toto sú často prvé slová, s ktorými začínajú komunikáciu obyvatelia mesta, keď sa obrátia na poslancov so svojím problém. Obyčajne sa ukáže, že chýba predstava o základnom fungovaní mesta a aj o práci konkrétneho poslanca.
Zanecháva to podobný pocit, ako keď niekto povie, že VŠETCI lekári sú úplatkári, VŠETKY predavačky neochotné, VŠETCI čašníci drzí, VŠETCI robotníci leniví, VŠETCI profesionálni šoféri arogantní a nebezpeční a podobne.
Táto úvodná časť rozhovoru často končí kategorickým záverom, že obyvateľa mesta fungovanie mesta nezaujíma, že si zvolil poslanca, tak nech ten vyrieši jeho problém úplne sám za neho.
Pri ďalšom rozhovore sa často ukáže, že chýba základná vedomosť o úlohe, povinnostiach a kompetenciách mestského poslanca.
V menčích obciach s tým taký problém, ako s tým majú "mešťania", neexistuje. Lebo vedia lepšie, kto je poslanec a čo kedy robí.
Obyvateľom mesta sa však mestskí poslanci neraz zlievajú do kopy s parlamentnými poslancami.
Pre mnohých je preto prekvapením, že mandát mestského poslanca sa vykonáva súčasne s pôvodným civilným zamestnaním poslanca.
Tak, ako obyvateľ mesta potrebuje chodiť do roboty, aby uživil seba a svoju rodinu, presne tak isto pracuje aj občan - poslanec a musí popri poslaneckých povinnostiach chodiť každý deň do svojej práce, kde pracoval aj pred zvolením.
(Samostatnou témou sú poslanci, ktorí sa po zvolení pozamestnávali v mestských firmách a organizáciách, čo ale teraz nie je témou.)
Aj poslanec musí po robote robiť to isté čo ktorýkoľvek iný obyvateľ mesta - postarať sa o chod rodiny, o bežné prevádzkové záležitosti svojej domácnosti.
Až v okamihu, keď pre ostatných nastáva čas odpočinku vo voľnom čase a začínajú oddychovať, je pre poslanca priestor, aby sa vo voľnom čase venoval komunálnym záležitostiam. Býva toho celkom dosť, aj keď pravda záleží od každého poslanca, aký prístup zvolí.
Jedinou výnimkou, kedy toto neplatí, sú oficiálne verejné zasadnutia mestského zastupiteľstva, komisií mestského zastupiteľstva a mestskej rady - kedy má poslanec zo zákona nárok na tzv. "paragraf" a zamestnávateľ ho musí na tieto zasadnutia uvoľniť z práce.
Zasadnutia mestského zastupiteľstva sú počas jedného dňa raz za jeden až tri mesiace, zasadnutia komisií mestského zastupiteľstva obyčajne raz do mesiaca v popoludňajších hodinách.
Stretol som sa raz s mylným názorom, ktorý sa mi vtedy jednej občianke nepodarilo vysvetliť, že vraj poslanec ide ráno na mestský úrad, kde má kanceláriu, tam sedí do pol štvrtej a potom ide domov, prípadne každý celý deň sedí na zasadnutí mestského zastupiteľstva, diskutuje a hlasuje.
Veľmi odporúčam každému, kto má naozaj úprimný záujem vyriešiť svoj problém, o ktorom si myslí, že ho je povinný vyriešiť poslanec alebo "mesto", aby sa s porozumením pokúsil prečítať základný zákon mestskej samosprávy - zákon o obecnom zriadení.
Každý z nás, keď ide v komunálnych voľbách voliť a vybraným poslancom udelí dôveru, vkladá do ich rúk a hláv naviac oproti obyčajným občanom ďalšie právomoci. Sú dôležité a jedinečné, no keby som ich mal vyjadriť veľmi stručne, tak by to bolo výrazmi:
V skutočnosti nič viac.
Aké presne kompetencie a úlohy to sú, o tom presne a jasne hovorí spomenutý zákon. Z neho je jasné, čo je úlohou poslanca, čo presne je úlohou primátorky, čo je úlohou prednostu mestského úradu, čo je presne úlohou mestského úradu a ďalších figúr v samospráve.
Poslanec nezodpovedá a ani nemôže hneď vedieť, prečo napríklad nie je pokosený konkrétny pozemok, prečo cestári neurobili svoju robotu poriadne a podobne.
To je úlohou vedenia mestského úradu a jeho zamestnancov, na čele ktorých stojí primátor mesta a prednosta mestského úradu.
Požadovať okamžitú nápravu operatívnych problémov výhradne od poslanca, ktorý je väčšinu pracovného času vo svojej občianskej práci rovnako ako každý, kto má šťastie, že prácu má a musí sa jej tiež podľa možností venovať, niekedy skôr na škodu veci.
Tento článok je pokusom vniesť viac svetla do fungovania samosprávy. Som presvedčený, že jeho pochopenie obyvateľmi mesta umožní lepšie, jednoduchšie a rýchlejšie riešiť nedostatky, z ktorými sa stretávame v každodennom živote.
Preto som sa pokúsil na najbližšie zasadnutie výboru v našej mestskej časti pozvať prednostu mestského úradu, aby sme všetci vrátane obyvateľov mohli diskutovať o tom, prečo veci nefungujú a čo s tým kto môže a má urobiť.
O jeho účasť ho môžem požiadať, nie mu to nakázať. Jeho šéfkou je totiž primátorka a nie poslanec.
Uvidíme, či v prvý septembrový štvrtok medzi nás zavíta. Doteraz mi svoju účasť nepotvrdil.
Zasadnutie výboru v mestskej časti je verejné a otvorené pre každého, kto príde, nie je nutná žiadna špeciálne pozvánka. Ste vítaní.
Termíny zasadnutí výboru sa snažím zverejňovať aj na mojej poslaneckej internetovej stránke.
Richard Drutarovský, poslanec, Prešov
Prešov dokončuje opravy výtlkov, chýbajú však asfaltové zálievky. Po zime platíme opäť
Štvorročnú zmluvu na kosenie mesta podpísal primátor po prehratých voľbách
Sledujte záznam zo zasadnutia prešovského mestského zastupiteľstva dňa 3. 6. 2015
Šoférov za Kalváriou poteší oprava výtlkov, chodcov opravený chodník
Opravy výtlkov síce potešia, no kvalita prác je zlá. Prešovčania platia za "fušovanie"
Krok zlým smerom: Prešov začne mazať nahrávky z rokovaní mestskej rady
Malkovská a Ku Brezinám. Prašné cesty v krajskom meste
Vyasfaltovaná panelová cesta na Terchovskej ulici uľahčí pohyb áut ale aj chodcov
Obratisko na Terchovskej ulici je pred kolaudáciou
Stretli sme sa k rozšíreniu verejného osvetlenia v našej mestskej časti
V mestských lesoch sa na jeseň má začať masívny geologický prieskum kvôli diaľničnému obchvatu
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.