Prečo v Prešove nezavádzať celoplošné rezidentské parkovanie naraz, všade a počas celého dňa

V jednom z článkov na mojom poslaneckom blogu som napísal, že parkovací systém v Prešove by mal byť zavedený postupne, nie naraz.

Richard Drutarovský, poslanec Mestského zastupiteľstva v Prešove.

Pôvodný článok si môžete nájsť a prečítať medzi odkazmi na konci tohto textu.

Dnes o tom píšem preto, lebo v iných slovenských samosprávach pristupujú k téme zvýšenia kvality parkovania obyvateľov na sídliskách oveľa profesionálnejšie, premyslene a citlivo.

Informovanosť a získanie kvalitnej spätnej väzby býva na omnoho vyššej úrovni, ako doposiaľ v Prešove.

Dovolím si to ilustrovať na časti dnešného článku z portálu zoznam.sk.

Bratislavský primátor Ivo Nesrovnal prišiel zo svojim riešením parkovania v hlavnom meste, no podobne ako v Prešove, málokoho zatiaľ presvedčil.

Iné riešenie vyskúšala starostka bratislavskej mestskej časti Karlova Ves Dana Čahojová a o tom je článok z portálu zoznam.sk, ktorého časť som si dovolil pre inšpiráciu citovať.

Rezidenčné parkovanie funguje aj bez Nesrovnala. Úspešný pokus v Karlovej Vsi

Skúšobné rezidenčné parkovanie na niekoľkých uliciach v Karlovej Vsi víta väčšina obyvateľov.

Zavedenie rezidenčného parkovania v zóne Silvánska v bratislavskej Karlovej Vsi vníma väčšina obyvateľov pozitívne. Sú o tom presvedčené takmer tri štvrtiny rezidentov, ktorí zavedenie takéhoto alebo podobného systému považujú za správne rozhodnutie a riešenie.

Vyplýva to z výsledkov verejného prieskumu vo forme dotazníka v rámci skúšobného parkovacieho projektu, ktorý sa týka ulíc Silvánska, Karloveská, Kuklovská, Suchohradská, Sekulská, Brodská, Levárska a Lackova.

"Prácu na riešení parkovania považujeme za nevyhnutnú. Nemôžeme čakať na to, či niekto iný niečo za nás vymyslí, alebo uvedie do života. Nemôžeme sa na to spoliehať. Považujeme za nevyhnutné riešiť to, lebo nevieme, ako dopadne celomestská parkovacia politika," skonštatovala na dnešnom hodnotení pilotného projektu karloveská starostka Dana Čahojová.

Podľa nej dáva projekt aj dostatočne dôveryhodné údaje a dostatok informácií pre rozumné zavádzanie a realizáciu parkovacej politiky, či už na území mestskej časti, alebo celého mesta.

Zároveň upozorňuje, že rezidenčné parkovanie je len jedným z pilierov parkovacej politiky, ku ktorej ďalším atribútom patrí okrem iného aj mestská hromadná doprava, záchytné parkoviská, organizácia dopravy či zmena legislatívy.

Pilotný projekt spustila mestská časť 1. októbra tohto roka. V praxi to znamená, že rezidentný parkovací systém funguje medzi 18.00 a 7.00 h nasledujúceho dňa. V tomto čase je desať percent parkovacích miest vyhradených pre návštevníkov, zvyšných 90 percent pre rezidentov. Počas dňa môžu návštevníci parkovať hocikde, s výnimkou vyhradených parkovacích miest a miest pre ťažko zdravotne postihnutých.

Rezidenčné parkovacie karty vydáva miestny úrad bezplatne. Podmienkou je ale trvalý pobyt v Karlovej Vsi, žiadateľ musí vlastniť vodičský preukaz a musí byť majiteľom auta alebo preukázať k nemu vzťah.

Karty sú zároveň zatiaľ vydávané v neobmedzenom počte, čo samospráva odôvodňuje tým, že doteraz nemala relevantné údaje o rezidentoch. Napriek tomu sú však podľa starostky vo večerných hodinách niektoré parkovacie miesta stále voľné. Dodržiavanie pravidiel kontroluje od 1. novembra aj mestská polícia.

Z dotazníka tiež vyplýva, že viac ako polovici rezidentov sa po zavedení skúšobného projektu parkuje lepšie a miesto nájdu oveľa rýchlejšie. Zároveň 61 percent z nich uvádza, že by rovnaký alebo podobný systém parkovania odporučili aj obyvateľom iných bratislavských mestských častí.

Podobný počet respondentov prináša názory a nápady a viac ako 40 percent z nich je pripravených spolupracovať s mestskou časťou v ďalších etapách projektu parkovacej politiky.

Podľa dopravnej inžinierky Karlovej Vsi Tatiany Kratochvílovej chce samospráva zavádzať podobné skúšobné projekty, prípadne s modifikovanými pravidlami aj do iných zón. Pilotný projekt podľa nej pripravujú napr. pre Dlhé diely.

So skúšobným zavedením podobného parkovacieho systému, ako má Karlova Ves, uvažuje od roku 2017 aj Lamač, a to v prípade, ak nebude prijatá jednotná mestská parkovacia politika. Podľa lamačského starostu Petra Šramka mestská časť má pripravené zámery na reguláciu parkovania, a to predovšetkým v nočných hodinách.

"Chceli by sme to riešiť podľa jednotného parkovacieho systému tak, aby sme umožnili aspoň jednému motorovému vozidlu parkovať v blízkom okolí okolo miesta trvalého bydliska a zároveň znemožnili parkovať na sídlisku vozidlám, ktorých majitelia nemajú k bytovým jednotkám žiaden oficiálny vlastnícky vzťah," priblížil Šramko.

Očakáva aj to, aby majitelia bytov, ktorí vlastnia viac vozidiel a s niektorými jazdia len výnimočne, na sviatky, neparkovali na lukratívnych miestach pri svojich domoch a komunikácie v Lamači neslúžili ako odstavné plochy pre autovraky. Podobný parkovací systém funguje niekoľko rokov aj v Starom Meste.

Rozdiel medzi prešovským návrhom zo septembra a pilotným projektom v Karlovej vsi je výrazný.

Môj názor na to, aké vlastnosti by mal mať prešovský parkovací systém, si môžete prečítať v článku pod jedným z odkazov nižšie.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.