Prešov má štúdiu na spoplatnenie parkovania na sídliskách

Na štúdiu bolo v rozpočte mesta vyčlenených 25 000 eur. Radnica ju dostala v decembri od bratislavskej parkovacej firmy EEI, s. r. o.

Richard Drutarovský, poslanec Mestského zastupiteľstva v Prešove.

Prostriedky na vypracovanie štúdie schválilo prešovské mestské zastupiteľstvo v máji minulého roku na návrh zástupcu primátorky Štefana Kužmu.

Primátorka mu zverila na radnici "rezort dopravy" a poverila ho vedením svojej poradnej skupiny pre dopravu.

Jedným z výstupov pracovnej skupiny bol nápad, aby mesto zverilo vypracovanie koncepcie riešenia statickej dopravy v Prešove nezávislej externej firme a vyhlo sa jej získaniu zaťaženými vlastnými kapacitami pracovníkov mestského úradu.

Verejné obstarávanie na prípravu a dodanie optimálneho návrhu riešenia problémov s parkovaním napokon vyhrala vo verejnej súťaži parkovacia spoločnosť EEI, s. r. o.

V súčasnosti prevádzkuje parkovanie v centrálnych zónach štyroch slovenských miest: Banská Bystrica, Košice, Vranov nad Topľou a Zvolen.

Z Prešova je známa výstavbou parkovísk na Sídlisku 3. Bez súhlasu zastupiteľstva jej bývalý primátor Pavel Hagyari udelil podpísaním zmluvy tesne pred voľbami v roku 2010 právo vybudovať parkoviská a spoplatniť parkovanie za 1 euro denne. Voči tomu sa vtedy zdvihla veľká vlna nespokojnosti a firma navonok prakticky rezignovala, ponechajúc svoje parkoviská na voľné parkovanie.

Na týchto parkoviskách sa dodnes neplatí a spoločnosť EEI sa snaží získať investované peniaze späť.

Viac som o tom informoval v mojom poslaneckom blogu už skôr. Odkaz nájdete na konci tohto textu.

Čo sa píše v navrhovanej koncepcii parkovania?

Koncepcia v úvode vychádza zo základnej tézy:

"Nástrojom trvalej organizácie dopravy v slovenskom legislatívnom prostredí je výlučne dopravné značenie a dopravné zariadenia.

Jediný účinný mechanizmus regulácie statickej dopravy v motoristicky vyspelom svete, je celoplošné spoplatnenie parkovania na riešenom území v čase zvýšeného dopravného zaťaženia.

Základný nástroj dopravnej regulácie je potom miera spoplatnenia a časových obmedzení."

V kapitole o cieľoch koncepcie je ako stratégia regulácie parkovania uvedené:

"Parkovanie vozidiel je regulované všade tam, kde existujú parkovacie deficity.

Prakticky je spoplatnené parkovanie na území celého mesta s výnimkou štvrtí individuálnej bytovej výstavby, ktoré nie sú poznačené dopravnou záťažou administratívno-hospodárskych centier v ich okolí."

Predpokladám, že parkovacia koncepcia by sa mala čoskoro stať predmetom diskusií v orgánoch mesta.

Je možné, že vyvolá rozsiahlu polemiku. Predpokladom na to, aby bola vecná a kvalifikovaná, je podrobné oboznámenie sa so štúdiou.

Ako riešili parkovaciu koncepciu v porovnateľných aglomeráciách?

Pre mesto Košice vypracovala parkovaciu koncepciu tak isto spoločnosť EEI v roku 2013. Košickí mestskí poslanci schválili rozšírenie spoplatnenia parkovania do "nárazníkových" zón okolo centrálnej mestskej zóny v júni minulého roka. Malo by začať platiť od 1. júla 2016.

Ako to napokon dopadne, sa uvidí, keďže pri schvaľovaní koncepcie zaznievali v košickom zastupiteľstve aj odmietavé hlasy.

V bratislavskej petržalke podpísal tiež v júni minulého roka tamojší starosta Vladimír Bajan koncesnú zmluvu so spoločnosťou EEI v predpokladanej hodnote 4 999 999 eur, čím sa tesne vyhol verejnému obstarávaniu.

Postup sa verejnosti nepáčil. Po silných protestoch Petržalčanov v októbri minulého roka radšej firma EEI sama od zmluvy s mestskou časťou odstúpila .

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...