Prešov má štúdiu na spoplatnenie parkovania na sídliskách

Na štúdiu bolo v rozpočte mesta vyčlenených 25 000 eur. Radnica ju dostala v decembri od bratislavskej parkovacej firmy EEI, s. r. o.

Richard Drutarovský, poslanec Mestského zastupiteľstva v Prešove.

Prostriedky na vypracovanie štúdie schválilo prešovské mestské zastupiteľstvo v máji minulého roku na návrh zástupcu primátorky Štefana Kužmu.

Primátorka mu zverila na radnici "rezort dopravy" a poverila ho vedením svojej poradnej skupiny pre dopravu.

Jedným z výstupov pracovnej skupiny bol nápad, aby mesto zverilo vypracovanie koncepcie riešenia statickej dopravy v Prešove nezávislej externej firme a vyhlo sa jej získaniu zaťaženými vlastnými kapacitami pracovníkov mestského úradu.

Verejné obstarávanie na prípravu a dodanie optimálneho návrhu riešenia problémov s parkovaním napokon vyhrala vo verejnej súťaži parkovacia spoločnosť EEI, s. r. o.

V súčasnosti prevádzkuje parkovanie v centrálnych zónach štyroch slovenských miest: Banská Bystrica, Košice, Vranov nad Topľou a Zvolen.

Z Prešova je známa výstavbou parkovísk na Sídlisku 3. Bez súhlasu zastupiteľstva jej bývalý primátor Pavel Hagyari udelil podpísaním zmluvy tesne pred voľbami v roku 2010 právo vybudovať parkoviská a spoplatniť parkovanie za 1 euro denne. Voči tomu sa vtedy zdvihla veľká vlna nespokojnosti a firma navonok prakticky rezignovala, ponechajúc svoje parkoviská na voľné parkovanie.

Na týchto parkoviskách sa dodnes neplatí a spoločnosť EEI sa snaží získať investované peniaze späť.

Viac som o tom informoval v mojom poslaneckom blogu už skôr. Odkaz nájdete na konci tohto textu.

Čo sa píše v navrhovanej koncepcii parkovania?

Koncepcia v úvode vychádza zo základnej tézy:

"Nástrojom trvalej organizácie dopravy v slovenskom legislatívnom prostredí je výlučne dopravné značenie a dopravné zariadenia.

Jediný účinný mechanizmus regulácie statickej dopravy v motoristicky vyspelom svete, je celoplošné spoplatnenie parkovania na riešenom území v čase zvýšeného dopravného zaťaženia.

Základný nástroj dopravnej regulácie je potom miera spoplatnenia a časových obmedzení."

V kapitole o cieľoch koncepcie je ako stratégia regulácie parkovania uvedené:

"Parkovanie vozidiel je regulované všade tam, kde existujú parkovacie deficity.

Prakticky je spoplatnené parkovanie na území celého mesta s výnimkou štvrtí individuálnej bytovej výstavby, ktoré nie sú poznačené dopravnou záťažou administratívno-hospodárskych centier v ich okolí."

Predpokladám, že parkovacia koncepcia by sa mala čoskoro stať predmetom diskusií v orgánoch mesta.

Je možné, že vyvolá rozsiahlu polemiku. Predpokladom na to, aby bola vecná a kvalifikovaná, je podrobné oboznámenie sa so štúdiou.

Ako riešili parkovaciu koncepciu v porovnateľných aglomeráciách?

Pre mesto Košice vypracovala parkovaciu koncepciu tak isto spoločnosť EEI v roku 2013. Košickí mestskí poslanci schválili rozšírenie spoplatnenia parkovania do "nárazníkových" zón okolo centrálnej mestskej zóny v júni minulého roka. Malo by začať platiť od 1. júla 2016.

Ako to napokon dopadne, sa uvidí, keďže pri schvaľovaní koncepcie zaznievali v košickom zastupiteľstve aj odmietavé hlasy.

V bratislavskej petržalke podpísal tiež v júni minulého roka tamojší starosta Vladimír Bajan koncesnú zmluvu so spoločnosťou EEI v predpokladanej hodnote 4 999 999 eur, čím sa tesne vyhol verejnému obstarávaniu.

Postup sa verejnosti nepáčil. Po silných protestoch Petržalčanov v októbri minulého roka radšej firma EEI sama od zmluvy s mestskou časťou odstúpila .

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...