Zaujímalo nás, čo považuje za dôležité a aké vidí riešenia. Hovorí aj o tom, ako nás dobehla snaha budovať mestá pre autá – a nie pre ľudí. Aký postoj má ku korupcii v samospráve?
Ako komunálny poslanec sa špecializujem na dopravu, územné plánovanie a životné prostredie.
Tak, ako moji doterajší voliči, aj vy mi môžete zavolať vždy, keď to budete potrebovať (0905 279 842). Vážim si vzájomný dialóg. Len tak vás dokážem dobre zastupovať.
Časť mojej doterajšej poslaneckej práce môžete vidieť v mojom poslaneckom blogu. Píšem ho pre vás už od roku 2010.
Dobre viem, že obce spolu s krajským mestom tvoria jeden silno prepojený celok. Len vzájomnou spoluprácou sa dajú priniesť ozajstné zlepšenia do každodenného života nás, ich obyvateľov. Potrebujeme sa navzájom.
Záleží mi na tom, aby náš kraj a Prešov spolu lepšie fungovali a vzmáhali sa. Mám odhodlanie presadzovať potrebné riešenia dôsledne a vytrvalo.
Prešovčania vás poznajú ako mestského poslanca. Prečo kandidujete do PSK?
Obce v kraji a krajské mesto tvoria spolu jeden prepojený celok. Navzájom sa potrebujú. Len ich úzkou spoluprácou sa dá zlepšiť náš každodenný život. Viem ako presadzovať potrebné riešenia. Mandát krajského poslanca to umožňuje.
Čo je podľa vás dnes pre Prešovský kraj a krajské mesto dôležité?
Je to aj riešenie dopravy a mobility. Ľudia z okolia Prešova často nemajú inú možnosť, iba sadnúť do auta, aby sa dostali do mesta. Desaťtisíce vodičov a cestujúcich zbytočne strácajú čas na výpadovkách a potom všetci spolu ešte aj v uliciach mesta. Stojíme v autách a autobusoch.
Čo je riešením?
Volá sa to „integrovaná doprava“. Je doplnkom nevyhnutného presunutia tranzitu za hranice mesta. Potláča aj ďalšie negatíva každodenného príjazdu tisícov áut z obcí do mesta – ako je hluk, zaberanie ulíc autami, horšia bezpečnosť, znižovanie atraktivity mesta, zdravotné dopady.
O integrovanej doprave sa vie už roky, ale tu sa nič nezmenilo. Ako to chcete presadiť?
Potrebujeme, aby ľudia získali možnosť rýchlejšie sa dopraviť do krajského mesta aj inak, ako autom. Spoľahlivo a pohodlne, modernými autobusmi. Kde je železnica, tak aj vlakmi. Menej áut potom bude nutné šoférovať do ulíc Prešova. Spoje majú premávať tak často, aby sa cestujúci rýchlo dostali tam, kam potrebujú. Prestupy majú nadväzovať a vozidlá pri meškaní čakať na cestujúcich. Jednotný systém cestovného má platiť všade. Na prímestské autobusy, na mestské trolejbusy, autobusy a aj osobné vlaky.
Nepredbiehate dobu?
Práveže nie. Zavedenie systému musí byť postupné, aby sa ujal a obyvatelia regiónu si na neho zvykli. Trvá to viac rokov. Nestačí začať až po vybudovaní obchvatov. Je najvyšší čas urobiť prvé kroky. Nebudú hneď viditeľné, ale sú nevyhnutné. Už sme si mohli užívať niektoré výhody, ak by sme ich mali za sebou. Ak cestujte napríklad z domu na stanicu a niekam na rýchlik cez Kysak alebo späť, tak viete, o čom hovorím.
Za zavedenie integrovanej dopravy je zodpovedná župa?
Nielen župa. Aj všetci dopravcovia. Niekto ich musí koordinovať. Kraj dnes dotuje prímestskú dopravu. Je kľúčovým hráčom a partnerom. Mám skúsenosť z Brna s úspešným uvedením takéhoto projektu do života. Porovnal som fungovanie integrovaného systému v Nemecku. Ľudia ho obľubujú. Stal sa výhodnou alternatívou cestovania pre každého. Zvyšuje kvalitu mesta a atraktivitu celého regiónu.
Ako si predstavujete ideálny dopravný model?
Tranzitná doprava musí zmiznúť na obchvaty a diaľnice mimo obývaných štvrtí. Ľuďom sa žiaľ nehovorí, že iba toto opatrenie samo osebe stačiť nebude. Dobehla nás chybná predstava budovať mestá iba pre autá a nie pre ľudí. Autá nám prerástli cez hlavu. Každá nová cesta a parkovisko pritiahnu ďalšie autá. Mestá a ulice sa však nedajú nafúknuť. Musíme sa pozerať do budúcnosti. Bez áut sa nezaobíde takmer žiadna rodina, ale ich množstvo sa dá v špičkách zmenšiť.
PSK má kompetencie v mnohých oblastiach. Prečo zdôrazňujete práve dopravu?
Iste. Krajská samospráva je zriaďovateľom stredných škôl, sociálnych zariadení, kultúrnych inštitúcii, spravuje cesty. Každý poslanec by však mal mať aj svoju vlastnú nosnú tému, ktorej sa chce hlbšie venovať. Doprava a mobilita súvisí so všetkými oblasťami života.
Ako si máme predstaviť tú mobilitu?
Ide o to, aby sa všetci členovia rodiny rýchlo dopravili do práce, aj keď je ďalej od ich bydliska. Aby študenti prišli včas na vyučovanie alebo sa vedeli večer dostať z kultúrneho podujatia v meste bezpečne domov. Aby sa starí rodičia mohli častejšie postarať o vnúčatá, aj keď nebývajú blízko. Krajské mesto žije aj vďaka ľuďom z okolia. Preto je to pre mňa jedna z priorít.
Aký je váš názor na korupciu v samospráve?
Bohužiaľ existuje. V rôznych podobách. Veľa verejných vecí sa nerieši správne alebo vôbec práve preto, lebo ovplyvňuje rozhodnutia. Často prebíja aj odbornosť a vecné argumenty. V konečnom dôsledku tým trpíme všetci. Osobne chcem prispieť k tomu, aby sa z nášho regiónu stalo perspektívne a moderné miesto pre život. Zaslúžime si to.
Richard Drutarovský, poslanec, Prešov
Organizácia dopravy pri zimnom štadióne po novom, kultúrnejšie
Južný portál tunela D1 Prešov - pozrite si aktuálne zábery z výstavby
Zahusťovací regulatív a nová kancelárska štvrť v Prešove?
Prešovská MHD: Žiadam otvorené dáta o polohe vozidiel (open data)
Auta nepatria na chodník. Vyskúšame v Prešove "zahraničné" riešenie?
Fotoreportáž: Integrovaná verejná doprava, cyklistické trasy a parkovanie v Nemecku
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre neznalosť alebo pre konkrétny zámer, hovorí urbanista Martin Baloga.
Začal platiť dekrét, ktorý zakazuje cudzincom vlastniť pôdu na Kryme.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Začal platiť dekrét, ktorý zakazuje cudzincom vlastniť pôdu na Kryme.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.