Spomaľovač na Kollárovej by mal vodičom zabrániť skracovaniu cesty. Je to naozaj tak? A čo Kysucká ulica?

Nový spomaľovač na Kolárovej ulici mal reagovať na početné sťažnosti obyvateľov ulíc Kolárová, Sázavského, Odborárska, Marka Čulena.

Richard Drutarovský, poslanec Mestského zastupiteľstva v Prešove.

Po sprevádzkovaní obchvatu okolo zimného štadióna si totiž množstvo vodičov skracuje čas jazdy cez tieto ulice, aby nemuseli čakať na semafóroch na križovatke Levočská - Obrancov mieru a pred priechodom pre chodcov na ulici Československej armády.

Obyvatelia sa najmä na zasadnutia výboru v mestskej časti dožadovali nejakého riešenia.

Samozrejme sme súhlasili a tak mestský úrad pripravil riešenie. Bez ďalšej konzultácie bol osadený spomaľovač na Kolárovej ulici, spolu s lesom dopravných značiek.

Keď som si podrobne prezeral pri svojich pravidelných pochôdzkach po našej mestskej časti toto riešenie, hneď sa mi prihovorila obyvateľka jednej z priľahlých ulíc s otázkou, prečo a z akého dôvodu bol tento spomaľovač namontovaný.

Odvetil som to, čo píšem vyššie. Podujal som sa však zistiť, aký je oficiálny dôvod umiestnenia spomaľovača.

Každé dopravné značenie a každé dopravné zariadenie totiž musí posúdiť a rozhodnúť o ňom príslušný orgán. Tento orgán musí posúdiť dôvody umiestnenia každej novej dopravnej značky a vydať o tom písomné rozhodnutie za ktoré potom nesie zodpovednosť.

V tomto prípade som zistil, že dôvodom umiestnenia spomaľovača bolo zníženie rýchlosti kvôli bezpečnosti chodcov vychádzajúcich z Kolmanovej záhrady.

Nuž, chodievam tam pravidelne a ak by naozaj išlo o bezpečenosť chodcov, tak za lacnejšie a bezpečnejšie opatrenie by som považoval skôr dopravné zábradlie pred východom z Kolmanovej záhrady.

So spomaľovačmi býva niekedy problém, že napriek dobrému úmyslu dopravných technikov sa minú účinku alebo vyvolajú iný problém.

Tento spomaľovač určite budem naďalej sledovať a veľmi ma zaujímajú názory obyvateľov, ktorí v tejto časti mesta bývajú.

Spomaľovač na Kysuckej ulici

Výstrahou je séria spomaľovacích prvkov na Kysuckej ulici, ktorá stála vyše 20 000 eur. Nie, nie je to preklep, naozaj dvadsať tisíc eur.

Problém s nadmerným množstvom tranzitnej dopravy cez Kysuckú ulicu je nepochybný. Zvolená forma riešenia a najmä jeho cena, vzhľadom na účinok, už áno.

V Prešove sme sa zatiaľ dostatočne nepoučili z chýb, cez ktoré prešli väčšie mestá a tie sa z nich už poučili. Mali by sme sa s nich poučiť aj my.

Ide o to, že ak niekde existuje dostatočne priechodná cesta v dobrom stave a dá sa cez ňu skrátiť cesta, tak si doprava túto cestu nájde.

Pokiaľ je to cesta určená pre tranzitnú dopravu, tak je to v poriadku. Pokiaľ nie, tak to v poriadku nie je.

Vo vyspelých mestách vidieť prístup, že keď sa už raz auto dostane na zbernú vysokokapacitnú dopravu, tak jazdí plynulo. Vedľajšie cesty sú upokojené a úmyselne prispôsobené tak, aby nelákali na rýchlu jázdu a ani ju neumožňovali.

Vodičom tak nenapadne odbočiť do obytnej zóny, aby si skrátili cestu. Lebo je to psychologicky nepríjemné. Výsledkom je príjemnejší a bezpečnejší život a pohyb po vedľajších uličkách, kam jazdia naozaj len tí vodiči, ktorí tam bývajú alebo naozaj potrebujú zájsť.

Viac inšpirácií aj na túto tému je v článku týždenníka Trend s názvom "Päť mýtov o prepchatom meste".

Podrobne monitorujeme:

Richard Drutarovský, poslanec, Prešov

Priamo súvisiace články

Opravená orientačná tabuľa. Detail, ale tiež významný pre imidž mesta. Stanica nám však robí hanbu 

Dá Európska komisia peniaze na obchvat Prešova? V októbri by malo byť jasnejšie 

Nové zastávky na Cemjate, zatiaľ v nedohľadne 

Obratisko na Terchovskej ulici je pred kolaudáciou 

Poslanec je povinný voliča informovať, nie blokovať na facebooku 

Máte občiansky s čipom? Prešovská radnica konečne akceptuje elektronický podpis 

Sanácia zosuvov nepokročila ani tento rok, občania sa pýtajú prečo 

Obyvatelia sídliska sa starajú o pieskovisko. Prekáža im nekoncepčnosť v starostlivosti o zeleň 

Zastávka na ulici Marka Čulena je opravená, hodil by sa prístrešok 

Obnova aleje skrášlila exponovanú Čapajevovu ulicu 

Obratisko Terchovská je vo výstavbe. Ako to zapadá do mojej vízie rozvoja Prešova? 

Rozhodnutie o rekonštrukcii križovatky Levočská - Obrancov mieru je právoplatné, všetky odvolania boli zamietnuté 

Útulok pre psov v Prešove. Navrhol som, nech rozhodne najkompetentnejší orgán 

Ochrana Prešova pred povodňami: Niečo sa podarilo, zvyšok zatiaľ ďaleko 

Nežiadúce parkovanie na trávniku sa dá riešiť. Inšpirácia pre Prešov 

Na Ulici Zimný potok pribudli lampy. Problém s uličným sexom a tvrdými drogami sa zmiernil 

Vymrvený asfalt je opravený, lenže... Kto by mal zodpovedať za sledovanie nedostatkov? 

Škola šmykov bola povolená nezákonne, povolenie je zrušené a musí sa zopakovať 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...