Trenčín predstavil riešenie parkovania inak, ako Prešov. Poučíme sa?

Nezvládnutý štart diskusie o riešení sídliskového parkovania v Prešove je len jedným z problémov prešovskej samosprávy. Keď sa dvaja snažia o to isté, nie je to to isté.

Richard Drutarovský, poslanec Mestského zastupiteľstva v Prešove.

Čo si pamätám, už takmer šesť rokov prebiehajú v Prešove pokusy o všelijaké riešenia na zlepšenie komfortu parkovania na sídliskách.

Všetky pokusy, vrátane toho posledného, začali bez kvalitne facilitovanej verejnej diskusie a také sú obyčajne odsúdené na neúspech. Písal som o tom už skôr v mojich blogoch, odkazy nájdete na konci textu.

Či tak skončí aj ten aktuálny prešovský pokus, to uvidíme.

Problémom, z ktorého sa v Prešove zatiaľ nikomu na radnici nepodarilo odpútať, bola úporná snaha prísť rovno z hotovým legislatívnym nariadením a preskočiť všetky nevyhnutné kroky pre úspešné prijatie parkovacej politiky obyvateľmi mesta.

Nečudo, veď v Prešove zatiaľ nie je vo funkciách dostatok politikov, pre ktorých by bolo prirodzené participatívne uvažovanie o rozhodnutiach s veľkými dopadmi na každodenný život ľudí v meste.

Cynik by povedal, že poslanci predsa schvaľujú nariadenie, tak načo robiť okolo toho nejaké "zbytočné" tančeky a prirábať si robotu, však?

Akoby poslanci a obyvatelia mesta tu boli len na to, aby pasívne prijali to, čo niekto od stola vymyslí. Ako obrovský problém sa potom prezentuje, ak má niekto iný názor.

Tak vznikla aj súčasná nekonštruktívna slovná mediálna prestrelka medzi primátorkou mesta a skupinami poslancov.

Takýto prístup však už je inde dávno prekonaný. Odbornejším jazykom povedané povedané: Závažné rozhodnutia a tzv. "verejné politiky" sa inde už dávno tvoria participatívnymi metódami.

Také niečo je v Prešove ešte len pred nami, hoci to už dávno malo byť samozrejmosťou.

Uvedomiť si však treba aj to, že s vecnou a argumentami podloženou diskusiou, kde sa všetky strany najprv pozorne a so záujmom aktívne vypočujú, zatiaľ nemáme ani ako obyvatelia dostatočnú a potrebnú skúsenosť.

Mnohých totiž stále láka skratka, ktorá zatiaľ ešte funguje napríklad v Košiciach, kde to vyzerá tak, že predsa stačí ovplyvniť niekoľko desiatok poslancov, na názoroch ostatných nezáleží a "funguje" to aj tak.

V Trenčíne to urobili trochu inak

V Trenčíne už majú niektoré kroky za sebou, vrátane prijatia všeobecne záväzného nariadenia o parkovaní.

Keďže sa chcem poučiť zo všetkých dostupných informácií, pozorne som si pozrel celý záznam (a nielen ten) z verejnej diskusie Trenčanov o novom parkovacom systéme.

Nemusíte si ho pozrieť, ak na to nemáte čas. No ja som si ho pozrel, aby som bol lepšie pripravený na obvyklé prekážky pri tak náročnom projekte.

Množstvo situácií, ktoré zazneli v diskusii v Trenčíne, sa totiž týka aj Prešova. Na mnohé problémy, na ktoré sa poukazuje v Prešove, sa totiž poukázalo aj v Trenčíne.

Vedenie prešovskej radnice sa preto mohlo pripraviť oveľa lepšie na väčšinu námietok, ktoré tu zazneli a v návrhu sa im rovno vyhnúť. Žiaľ, nestalo sa.

Informačná kampaň v Trenčíne

Trenčania informovali svojich obyvateľov aj formou občasníka, kde boli vysvetlené mnohé súvislosti a detaily.

To je dôležitým krokom skôr, ako sa začne blížiť rozhodovanie o niektorom z diskutovaných riešení.

Bez toho totiž ľahko vznikne panika a z paniky potom prehnané reakcie, čo sa plne prejavilo práve v Prešove.

Sociálne siete priniesli ako prvé nepodarené snahy o vysvetľovanie prešovského systému. Následná komunikácia sa potom niesla v duchu diskusie bez potrebného kontextu a v množstve nedorozumení.

Po odznení vášní a upokojení situácie bude potrebné sa k téme parkovania opäť vrátiť, pretože je to dopravný problém, ktorý môže začať riešiť jedine mestská samospráva, Teda my všetci obyvatelia nášho mesta.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...