Neformálnosť procesu mediácie

Z uvedomenia si konfliktnej situácie plynú osobe, ktorá sa v nej ocitla nepríjemné, disharmonické pocity, napätie i možný stres.

Po vzniku konfliktu menia strany obvyknú komunikáciu. Buď sa zhoršuje jej obvyklá kvalita a kultivovanosť alebo sa komunikácia vytráca. Dostavujú sa sprievodné emócie z prežívania situácie a konflikt sa prehlbuje so všetkými škodlivými účinkami a dopadmi.

Vnútorné vysporiadavanie sa s touto situáciou ako osobné bremeno prenáša osoba v spore, nikdy nie s osožným efektom, i do svojho súkromného, rodinného a pracovného prostredia. Pritom samotný konflikt nemusí mať s týmto prostredím žiaden súvis.

Existenia a tlak záťažovej situácie, v ktorej sa osoba nachádza, môže negatívne ovlyvniť i jej zdravotný stav a meniť v zložitých prípadoch i základné životné postoje.

Zotrvávanie v konfliktnej situácii bez jej okamžitého riešenia narušuje vzťahy v súkromí, rodine, zhoršuje pracovnú výkonnosť, znižuje koncentrovanosť, vedie k zvýšeniu chybovosti v činnosti osoby, narúša a mení osobné alebo pracovné plány.

Všetky tieto negatívne účinky konfliktu môžu viesť osobu v konflikte do ďalších konfliktných situácií.

Pôsobenie týchto účinkov pretrváva v kolísajúcej intenzite po celú dobu, až kým konflikt nie je úplne vyriešený.

Nech sa spor týka akýchkoľvek práv a nech je miera zavinenia osoby na vzniku sporu akákoľvek, zotrvávať pasívne v spore - bez začatia jeho aktívneho riešenia - znamená nepríjemnú situáciu iba upevňovať a súčasne umožnovať nárast všetkých súvisiacich škodlivých sprievodných efektov konfliktu.

Iba včasné začatie riešenia konfliktu, bezodkladné, po uvedomení si, že konflikt nastal, je účinnou cestou pre jeho zastavenie a účinné riešenie.

Doterajšia jediná metóda riešenia sporu cestou súdu umožňovala začať riešiť spor podaním súdneho návrhu – žaloby a svoje právo si „vysúdiť.

Je to metóda časovo zdĺhavejšia, procedurálne náročná a pri nemalých finančných nákladoch súvisiacich s prípravou podania (často v súčinnosti s advokátom) a s uplatnením a vymožením práva.

Mnohým osobám v spore i samotné prostredie súdu a súdnej siene a prísna formálnosť súdneho procesu spôsobujú nepríjemné pocity a stiesnenosť.

Pružnosť a neformálnosť

Mediácia ako metóda riešenia sporu je v porovnaní so súdnym konaním neporovnateľne pružnejšia a príjemnejšia. Osobe v spore, ktorá iniciuje riešenie sporu mediáciou, nemá žiadnu z povinností, ktorú jej predpisuje formálne súdne konanie pre začatie riešenia sporu cestou súdu.

Ubúda spracovanie súdneho návrhu – žaloby,obstarávanie dôkazov,overovanie dokumentov, úhrada súdneho poplatku, i všetky ďalšie úkony,ktoré súvisia s kvalifikovaným súdnym návrhom.

Mediačné konanie je neformálne.

Osoba v spore už po jednoduchom požiadaní mediátora o riešenie sporu a po vzniku dohody o čase a mieste mediačného sedenia, môže pocítiť zníženie napätia z konfliktnej situácie.

Mediátor je pritom schopný sprostredkovať vyriešenie sporu vo veľmi krátkom čase a v príjemnejšej atmosfére mediačnej miestnosti, ba i mimo svojej mediačnej miestnosti, v inom vhodnom prostredí, ak je to pre strany a mediátora vyhovujúce.

Kde nájsť mediátora?

Od roku 2005 je register mediátorov prístupný verejnosti na internetovej stránke Ministerstva spravodlivosti SR www.justice.gov.sk. V tomto zozname sú zapísané cez osoby s právnickým alebo neprávnickým vzdelaním, ktoré splnili podmienky zákona 420/2004 Z. z. pre vykonávanie tejto činnosti.
Okrem Registra mediátorov zverejňuje Ministerstvo spravodlivosti SR na rovnakej internetovej adrese Register mediačných centier a Register mediačných vzdelávacích inštitúcií.

Výber mediátora

Zákon o mediácii vymedzuje požiadavky na osobu mediátora spôsobilosťou na právne úkony v plnom rozsahu, bezúhonnosťou a vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa (právnickým alebo neprávnickým), ktorá má osvedčenie o úspešnom absolvovaní odbornej prípravy mediátora.

V zásade platí, že účastníci konfliktu si vyberajú mediátora podľa svojich predstáv, resp. potrieb. Pri voľbe mediátora sa môžu uplatniť nasledovné kritériá:

  • fyzická vzdialenosť – strany majú možnosť nájsť mediátorov takmer na celom území Slovenska,
  • profesionálne pozadie – niekedy si strany prajú, aby mediátorom nebol právnik nakoľko s ním už majú skúsenosť z riešenia svojho sporu, alebo majú vačšiu dôveru kvôli charakteru sporu voči osobe s príslušným iným vysokoškolským vzdelaním inokedy trvajú len na právnikovi,
  • pohlavie – pre strany môže byť dôležité, aby mediátorom bol muž alebo žena,
  • poradové číslo zápisu mediátora,
  • ďalšie kritériá ktoré prichádzajú do úvahy súvisia so zverejnenými údajmi o príslušnom mediátorovi v uvádzanom Zozname mediátorov.

V tejto súvislosti je vhodné uviesť, že mediovať spor by nemal ten mediátor, ktorý je so sporovými stranami v príbuzenskom alebo inom vzťahu, pociťuje výrazné sympatie alebo antipatie voči jednej z nich, má účasť v spore. Mediátor by mal spĺňať požiadavku nestrannosti, t. j. v žiadnej oblasti sporu, v žiadnej fáze mediácie by nemal prejavovať svoje stanovisko, či podporovať viacej jednu stranu na úkor druhej.

Zdroj: Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky

Ďalšie informácie

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...